• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
9ος Αγώνας - Γερμανία (Sachsenring)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Dall'Igna και Bagnaia μιλούν για την αεροδυναμική
Νέα 01/03/2022 - 13:52

O γενικός διευθυντής της Ducati Corse, Dall'Igna έδωσε συνέντευξη στον σχολιαστή του MotoGP.com, Steve Day, για να δείξει, με τη βοήθεια του αναβάτη της Ducati Francesco Bagnaia, τα αποτελέσματα της αεροδυναμικής που εφαρμόζονται στα πρωτότυπα MotoGP.

"Η αεροδυναμική είναι μια επιστήμη που μας βοηθά να κάνουμε τη μοτοσυκλέτα να πηγαίνει πιο γρήγορα" ήταν η προσωπική ερμηνεία του Dall’Igna. Πιο αναλυτικά, είναι η δύναμη αντίστασης που αντιτίθεται στην κίνηση του οχήματος και μειώνει τις επιδόσεις του και ειδικότερα την ταχύτητά του. Ο μηχανικός συνέχισε υπογραμμίζοντας την πιθανότητα που προέκυψε τα τελευταία χρόνια να αυξηθεί το φορτίο στον μπροστινό τροχό κάνοντας επαρκή χρήση των επιφανειών των φτερών. Αυτή η εφαρμογή μεταφράζεται σε ένα αποφασιστικό πλεονέκτημα στον έλεγχο του τροχού. Γενικά, βελτιώνει την ευστάθεια της μοτοσυκλέτας μειώνοντας την ταλάντευση ειδικά σε υψηλή ταχύτητα και βελτιώνει τη δυναμική συμπεριφορά ακόμα και στο πιο βίαιο φρενάρισμα που ξεκινά από πολύ υψηλή ταχύτητα.

Η ερμηνεία από την πλευρά του αναβάτη είναι ότι "η αεροδυναμική μπορεί να είναι το πιο σημαντικό πράγμα", σύμφωνα με τον Bagnaia, τονίζοντας τον ρόλο της αεροδυναμικής στην αύξηση της τελικής ταχύτητας στην ευθεία και στην ταχύτητα στις στροφές.

"Κατά τη γνώμη μου, η αεροδυναμική στις μοτοσυκλέτες ήταν πάντα πολύ παραμελημένη", εξηγεί ο Dall'Igna, τονίζοντας ότι μόνο τα τελευταία χρόνια υπήρξε σημαντική εξέλιξη σε αυτόν τον τομέα σχεδιασμού οχημάτων. Προηγουμένως, η αεροδυναμική θεωρούνταν ότι έχει μόνο  σκοπό τη βελτίωση της τελικής ταχύτητας ή την αποτελεσματικότερη ψύξη των εξαρτημάτων της μοτοσικλέτας.

Ένας άλλος λόγος που συνέβαλε στην κακή ανάπτυξη και εφαρμογή αυτής της επιστήμης στον τομέα της μοτοσυκλέτας είναι ο θεμελιώδης ρόλος που παίζει ο αναβάτης και η αλληλεπίδρασή του με το σχήμα της μοτοσυκλέτας. Η μοτοσυκλέτα έχει σχεδιαστεί λαμβάνοντας υπόψη το σχήμα του κάθε αναβάτη στην ομάδα. Είναι πολύ σημαντικό το σχήμα του φέρινγκ να είναι τέτοιο ώστε να παραμορφώνει τη ροή του αέρα ώστε να μην χτυπά απευθείας τον αναβάτη. Τα αξεσουάρ στολής που υπόκεινται περισσότερο σε αυτό το είδος μελέτης είναι το κράνος και η καμπούρα στο πίσω μέρος της δερμάτινης φόρμας που μαζί με το φέρινγκ αποτελούν το πάνω προφίλ της σιλουέτας. Τα άνω και κάτω άκρα του αναβάτη δεν παραμελούνται στη μελέτη, επομένως αξιολογούνται και άλλες λεπτομέρειες όπως οι μπότες και τα γάντια των αναβατών. Ένα τρισδιάστατο μοντέλο είναι μηχανογραφημένο για κάθε αναβάτη, χάρη στο οποίο είναι δυνατή η εκτέλεση αεροδυναμικών μελετών ολόκληρου του συστήματος μοτοσυκλέτας συν αναβάτη. Το φέρινγκ δίνει διαφορετικό αποτέλεσμα για κάθε αναβάτη.

Ο Bagnaia τονίζει ότι ο αναβάτης συμβάλλει επίσης ενεργά στην καλύτερη αεροδυναμική απόδοση προσπαθώντας να φέρει το σώμα του όσο το δυνατόν πιο κοντά στη μοτοσυκλέτα για να διασφαλίσει ότι υπάρχει λιγότερη έκθεση στον αέρα. Ένα γενναιόδωρο φέρινγκ βοηθά τον αναβάτη να προστατεύεται περισσότερο από τη ροή του αέρα και επιτρέπει τη βελτιωμένη τελική ταχύτητα. Από την άλλη πλευρά, ένα πιο περιορισμένο φέρινγκ βελτιώνει τη δυναμική συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας στις στροφές.

Η Ducati χρησιμοποιεί ανάλυση CFD - υπολογιστική δυναμική ρευστών - για να μελετήσει διάφορες λεπτομέρειες και τις επιπτώσεις τους σε πτυχές της αεροδυναμικής όπως το κατακόρυφο φορτίο. Αυτός ο τύπος προσέγγισης συνοδεύει τις εργασίες που εκτελούνται στην αεροδυναμική σήραγγα, επιτρέποντας τη μείωση του χρόνου και του κόστους για την κατάρτιση νέων προδιαγραφών.

 

 
Τα φτερά αυξάνουν την ασφάλεια


"Η δουλειά των φτερών είναι απλώς να παράγουν αεροδυναμικό φορτίο που επιτρέπει στον μπροστινό τροχό της μοτοσυκλέτας να παραμένει σε επαφή με το έδαφος". Αυτή είναι η περίληψη του Dall'Igna για την κύρια λειτουργία που εκτελείται από τα φτερά. Μειώνοντας την τάση για σούζα, είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί περισσότερο η ώθηση του κινητήρα, που είναι ιστορικά ένα από τα πιο πολύτιμα σημεία της Ducati στα MotoGP. Ο κινητήρας της Borgo Panigale θεωρείται από πολλούς ότι είναι η τελευταία λέξη της τεχνολογίας στην κατηγορία τουλάχιστον όσον αφορά την απόλυτη απόδοση. Η καλύτερη επαφή του τροχού με το έδαφος επιτρέπει στον αναβάτη να έχει μεγαλύτερο έλεγχο της μοτοσυκλέτας χάρη στη μεγαλύτερη σταθερότητα.

"Με αυτή την έννοια, τα φτερά αυξάνουν τη συνολική ασφάλεια της μοτοσυκλέτας". Αξίζει να σημειωθεί αυτή η τελευταία παρατήρηση του Dall'Igna, η οποία υπογραμμίζει πώς το πλεονέκτημα μιας πιο σταθερής μοτοσυκλέτας υπερνικά το υποθετικό μειονέκτημα σύμφωνα με το οποίο τα προφίλ των φτερών που προεξέχουν θα μπορούσαν να αποτελούν κίνδυνο για τον αναβάτη σε περίπτωση ατυχήματος. Με αυτό κατά νου, με την πάροδο των ετών έχουν εφαρμοστεί ρυθμιστικά όρια για τα σχήματα και τη γεωμετρία των φτερών.

 

Τα φτερά εκτρέπουν τη ροή του αέρα προς τα πάνω, η οποία αν δεν υπήρχαν φτερά θα ήταν οριζόντια. Η τάση ροής δημιουργεί μια ώθηση στις επιφάνειες των πτερυγίων που αυξάνει το φορτίο στο μπροστινό μέρος. Το φυσικό φαινόμενο που μόλις παρουσίασε ο γενικός διευθυντής επιβεβαιώνεται μέσα από τις αισθήσεις του αναβάτη. Ο Bagnaia επιβεβαιώνει ότι όταν βγαίνεις από αργές στροφές, όπως αυτές της πίστας της Αυστρίας και της στροφής 15 στην Aragon, το αεροδυναμικό φορτίο που δημιουργείται στον μπροστινό τροχό εξουδετερώνει τη φυσική τάση της μοτοσυκλέτας να σηκωθεί λόγω βίαιης επιτάχυνσης. Η μοτοσυκλέτα είναι «κολλημένη» στην άσφαλτο.
 Ο Dall'Igna υπογραμμίζει επίσης την άλλη πλευρά αυτής της λύσης. Στην πραγματικότητα είναι απαραίτητο να βρεθεί η σωστή ισορροπία μεταξύ μεγαλύτερου κατακόρυφου φορτίου που αυξάνει τη σταθερότητα και μεγαλύτερης αντίστασης που μειώνει την τελική ταχύτητα. Ο Bagnaia τονίζει ότι κάθε κατασκευαστής έχει τη δική του φιλοσοφία κατασκευής για τα φτερά, η οποία στη συνέχεια επηρεάζει τη δυναμική συμπεριφορά. Για τη Ducati είναι πολύ σημαντικό να επιτυγχάνει υψηλές ταχύτητες στην ευθεία, κάτι που επιτρέπει την ευκολότερη προσπέραση σε σχέση με τις φάσεις στις στροφές.

Ψύξη
 
Η αεροδυναμική και το φέρινγκ αναμφίβολα παίζουν θεμελιώδη ρόλο στην ψύξη. Το φαινόμενο δεν επηρεάζει μόνο τα υγρά του κινητήρα (λάδι και νερό) αλλά και τα φρένα και τα ελαστικά. Η μεγαλύτερη ροή αέρα που χρησιμεύει για την ψύξη των εξαρτημάτων του κινητήρα περνά από το μπροστινό φέρινγκ και το μπροστινό λασπωτήρα. Ο αέρας εισέρχεται και εκτρέπεται προς τα κάτω τόσο επειδή ακολουθεί το κατερχόμενο σχήμα του πίσω μέρους του φτερού όσο και επειδή προσκρούει στο ψυγείο. Είναι επίσης σημαντικό να βγαίνει ο ζεστός αέρας και αυτό είναι δυνατό χάρη στο σχήμα του φέρινγκ στο κάτω μέρος που τείνει να αφήνει το ζεστό αέρα να ρέει έξω πλευρικά. 

 

Η επαρκής ψύξη του μπροστινού φρένου είναι απαραίτητη, επίσης μέσω της υιοθέτησης αερομεταφορέων, ειδικά σε πίστες που καταπονούν σοβαρά το σύστημα πέδησης, όπως το Spielberg Red Bull Ring. Επιπλέον, είναι δυνατή και η μηχανική επέμβαση με την τοποθέτηση δίσκων carbon με αυξημένη διάμετρο, εντός των κανονιστικών ορίων.

Τα ανοίγματα που βρίσκονται στο πλάι του φέρινγκ τοποθετούνται ακριβώς πίσω από το ψυγείο νερού και λαδιού για την εξάλειψη του ζεστού αέρα. Ο Dall'Igna τονίζει πώς η εξωτερική θερμοκρασία επηρεάζει επίσης τη χαρτογράφηση του κινητήρα. Σε πίστες όπου έχει συνήθως πολύ ζέστη, είναι απαραίτητο να επέμβεις στις παραμέτρους του κινητήρα για να μειώσεις το πρόβλημα της προανάφλεξης στο εσωτερικό του θαλάμου καύσης που θα προκαλούσε ανεπιθύμητα και ανεξέλεγκτα  φαινόμενα που θα μπορούσαν ακόμα και να καταστρέψουν έναν κινητήρα. Για να γίνει αυτό, είναι απαραίτητο να μειωθεί η μέγιστη απόδοση που μπορεί να εκφραστεί από τον κινητήρα για να διασφαλιστεί η αξιοπιστία του.

Στη συνέχεια, η εστίαση μετατοπίζεται στο σωστό θερμικό εύρος χρήσης των ελαστικών. Δεδομένου του σημαντικού ρόλου που έχουν τα ελαστικά στη συνολική απόδοση της μοτοσυκλέτας, πραγματοποιούνται ειδικές μελέτες για να διαπιστωθεί πώς τα ελαστικά, τόσο εμπρός όσο και πίσω, υφίστανται διακυμάνσεις θερμοκρασίας. Οι υψηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν την απόδοση των ελαστικών τα οποία, πέρα ​​από ένα ορισμένο όριο, αρχίζουν να χάνουν το κράτημα και να φθείρονται πιο εύκολα.

Το "κουτάλι"
 
"Αυτό που όλοι αποκαλούν συνήθως «κουτάλι» δεν είναι τίποτα άλλο από ένα αεροδυναμικό εξάρτημα που χρησιμεύει για την ψύξη του πίσω τροχού". Με αυτά τα λόγια ο Dall'Igna διευκρινίζει τη λειτουργία του αεροδυναμικού προφίλ που είναι αγκυρωμένο στο κάτω μέρος του ψαλιδιού και τοποθετημένο μπροστά από το πίσω ελαστικό. Το "κουτάλι" μεταφέρει φρέσκο ​​αέρα στο χώρο μεταξύ του ψαλιδιού και του ελαστικού, αυξάνοντας τον συντελεστή ανταλλαγής θερμότητας χάρη στην αύξηση της σχετικής ταχύτητας μεταξύ της ροής του αέρα και του τροχού. Τα πλεονεκτήματα αντικατοπτρίζονται στη λιγότερη φθορά του ελαστικού αλλά και στην καλύτερη πρόσφυση με την άσφαλτο του ίδιου του ελαστικού.

Επόμενο άρθρο »

Οι βασικοί διεκδικητές του Πρωταθλήματος 2022

« Προηγούμενο άρθρο

Meregalli: Περιμένω ο Morbidelli να πάρει "εκδίκηση"

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα