• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
20ος Αγώνας - GP Valencia (Montmelo Barcelona)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Ένα διαφορετικό σύστημα εμπρός ανάρτησης το Telelever της BMW
Τεστ-Μοντέλα 13/09/2023 - 11:34

του Νεκτάριου Διατσίδη

 

Με την προστατευμένη με ευρεσιτεχνία εμπρόσθια ανάρτηση Telelever η BMW Motorrad καινοτομεί στο σχεδιασμό της ανάρτησης με ένα σύστημα που διαχωρίζει τις δύο λειτουργίες, της διεύθυνσης τροχού και της απόσβεσης/ανάρτησης.

Το σύστημα αυτό αποτελείται από το τηλεσκοπικό πιρούνι με τη διαφορά ότι αυτό δεν εδράζεται σε δύο ρουλεμάν για την περιστροφή του αλλά σε δύο σφαιρικούς συνδέσμους με πολύ μεγαλύτερη διαφορά απόστασης από το συμβατικό πιρούνι και ο κάτω σφαιρικός σύνδεσμος ενώνει το πιρούνι με το πλαίσιο και τον κινητήρα μέσω ενός ψαλιδιού το οποίο διαθέτει ένα αμορτισέρ με ελατήριο. Η μεγάλη απόσταση των δύο σφαιρικών συνδέσμων δημιουργεί μικρότερες δυνάμεις που καταπονούν το σύστημα, ενώ επίσης ο διαχωρισμός των δυνάμεων ώστε να μην προκαλούνται εσωτερικές τριβές στα καλάμια των πιρουνιών κάτω από έντονα φορτία, δίνει τη δυνατότητα καλύτερης απόσβεσης χωρίς μεγάλες τριβές. 

Το σημαντικότερο πλεονέκτημα που έχει το σύστημα Telelever είναι η γεωμετρία της διεύθυνσης της διαδρομής της ανάρτησης η οποία δεν είναι ευθύγραμμη με τη διεύθυνση της κλίσης των καλαμιών αλλά κάνει μια ελαφριά μεταβαλλόμενη καμπύλη και με κίνηση πιο κάθετη του εμπρός τροχού, μειώνοντας έτσι κατά πολύ μεγάλο βαθμό τη βύθιση του μπροστινού μέρους της μοτοσυκλέτας κατά το φρενάρισμα. Η μειωμένη βύθιση συμβάλει στην καλύτερη λειτουργία του ABS γιατί στις απότομες αυξομειώσεις της πρόσφυσης που αυτό έχει να διαχειριστεί, δεν υπάρχει αυξομείωση της διαδρομής με αποτέλεσμα τη γρηγορότερη αντίδραση και την καλύτερη πρόσφυση χωρίς αυξομειώσεις στην πίεση του πέλματος του ελαστικού επάνω στον δρόμο.

Οι μάζες των καλαμιών είναι μικρότερες και σε συνδυασμό με τις λιγότερες εσωτερικές τριβές συντελούν στην καλύτερη απόσβεση με τη διατήρηση χαμηλής μη αναρτώμενης μάζας και μικρότερων δυνάμεων που αντιστέκονται στις κινήσεις του τροχού. Υπάρχει όμως πρόσθετη μη αναρτώμενη μάζα αυτή του ψαλιδιού και του αμορτισέρ που έχουν όμως μικρότερη διαδρομή, και ουσιαστικά η μη αναρτώμενη μάζα είναι παρόμοια με αυτή των συμβατικών τηλεσκοπικών πιρουνιών, όμως οι τριβές του συστήματος είναι πολύ μικρότερες και η αντιβύθιση στο φρενάρισμα σημαντικό πλεονέκτημα. Επίσης αυτή η αντιβύθιση είναι ανάλογη της κλίσης του ψαλιδιού και μπορεί να σχεδιαστεί έτσι ώστε να είναι μικρότερη σε περιπτώσεις όπου είναι επιθυμητή η βύθιση για χαμηλότερο κέντρο βάρους κατά το φρενάρισμα, κάτι που ευνοεί στην οδήγηση εντός πίστας. Το σύστημα Telelever όμως έχει μεγαλύτερη εφαρμογή στις Adventure μοτοσυκλέτες μεγάλου κυβισμού, όπου βοηθά με την άνεση που προσφέρει και τη μείωση της βύθισης στο φρενάρισμα που αυτές οι μοτοσυκλέτες έχουν σε μεγάλο βαθμό. Επίσης η BMW το χρησιμοποιεί στη ναυαρχίδα της ως προς τον κυβισμό και τους κυλίνδρους, την 6κύλινδρη K 1600.

Με τις σημερινές ηλεκτρονικά ελεγχόμενες σε απόσβεση αναρτήσεις είναι πλέον βελτιωμένη η διαχείριση της πρόσφυσης των τροχών, αλλά και το σύστημα Telelever εξακολουθεί να διατηρεί αρκετά πλεονεκτήματα δίνοντας μία διαφορετική αίσθηση οδήγησης και άνεσης.    

 

 

Σε μέγιστη κλίση η K 1600 και το Tellever λειτουργεί άψογα
Σε μέγιστη κλίση η K 1600 και το Tellever λειτουργεί άψογα

Επόμενο άρθρο »

Έρχεται η Moto Guzzi V100 Stelvio

« Προηγούμενο άρθρο

Οδηγούμε Pirelli DIABLO™ Supercorsa V4 SC στην Ίμολα

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα
Δημοσκόπηση
O MARTIN ΕΙΜΑΙ Ο ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ 2024;
  • ΝΑΙ, Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΩΝ 24 β. ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ΚΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΚΑΛΥΦΘΕΙ
  • ΟΧΙ, ΣΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΟΛΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΜΒΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΕΣΙΜΟ ΤΗΣ ΚΑΡΟ ΣΗΜΑΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟΥ