του Δημήτρη Διατσίδη
Φωτογραφία: FOTO SNAP SHOT
Η Ιταλική εταιρία Pirelli συνεχίζει να μετατρέπει την αγωνιστική της εμπειρία που αποκτάει στα WorldSBK σε τεχνολογία διαθέσιμη για όλους μας. Έτσι την δευτέρα μετά τον Αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος WorldSBK, οι τεχνικοί της Pirelli έμειναν στην πίστα του Misano και μας προσκάλεσαν σε μια αποκλειστική για την Ελλάδα δοκιμή των ελαστικών Diablo SuperBike και Supercorsa. Στη διάθεσή μας είχαμε τις κορυφαίες Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS660 Extrema και Aprilia RS660 Trofeo και στο “γκαράζ” αυτό είχαμε καλή παρέα τον Γενικό Διευθυντή Αγωνιστικού της Aprilia, τον Massimo Rivola και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Vmoto Italia, τον καλό μας φίλο Graziano Milone.
Με τα φρέσκα ολοκαίνουργια λάστιχα έτοιμα στη σωστή θερμοκρασία από τις ηλεκτρικές κουβέρτες και με τις σωστές πιέσεις ελεγμένες από τους τεχνικούς της Ιταλικής εταιρίας, και με την πίστα σε τέλεια κατάσταση, στρωμένη με τη γόμα των αγωνιζομένων από τις προηγούμενες τρεις ημέρες, οι συνθήκες ήταν ιδανικές στο να δοκιμάσουμε και τα σλικ των SuperBike στην “μεγάλη” των 1100 κ.εκ.και τα χαρακτά Supercorsa στη μεσαία μοτοσυκλέτα των 660 κ.εκ.
Αλλά ας δούμε πρώτα το σλικ που δοκιμάσαμε πάνω στην Aprilia RSV4 Factory, το Pirelli Diablo SuperBike Slick SC3, σε μια γόμα που του δίνει τον τίτλο: “Το τέλειο ελαστικό track day”.
Ένα ελαστικό αποκλειστικά για χρήση σε πίστα, που αποτελεί άμεσο σύνδεσμο μεταξύ των οδηγών αγώνων και του κόσμου των επαγγελματιών αναβατών. Το επίσημο ελαστικό του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Superbike αφιερωμένο σε επαγγελματίες αναβάτες και σε αναβάτες που αναζητούν κορυφαίες επιδόσεις σε πίστες αγώνων σε όλο τον κόσμο. Οι γόμες και τα υλικά του σκελετού είναι τα αποτελέσματα καινοτόμων τεχνολογικών λύσεων που αναπτύχθηκαν στις πιο απαιτητικές πίστες αγώνων στον κόσμο. Προφίλ σχεδιασμένο για να εξασφαλίζει ασύγκριτο χειρισμό και μέγιστη στήριξη σε υψηλές γωνίες κλίσης. Εξαιρετική πρόσφυση και σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες, με υψηλές και σταθερές επιδόσεις γύρο με το γύρο.
Πόσο διαφορετικά είναι αυτά τα SC3 από τα SC1 και SC2;
Κορυφαίοι δοκιμαστές αναβάτες κάνουν τον γύρο με το SC3 με διαφορά περίπου ένα δευτερόλεπτο από τα SC1/SC2 σε πίστες του Ηνωμένου Βασιλείου όπως το Donington και το Silverstone. Δεν υπάρχει σχεδόν καμία διαφορά στο απόλυτο κράτημα, αλλά τα SC3 θα διαρκέσουν περισσότερο από τον συνδυασμό SC1/SC2. Είναι ιδανικά ελαστικά trackday καθώς θα ξεπεράσουν εύκολα σε χιλιομετρική απόδοση τα SC1 και SC2. Φυσικά εδώ να πούμε ότι εάν κάποιος θέλει την απόλυτη απόδοση για λίγους γύρους υπάρχουν και οι επιλογές των SC0 και SCX, με το τελευταίο να βγάζει ελάχιστους γύρους δίνοντας απίστευτο κράτημα.
Εάν τα χρησιμοποιεί κανείς στην κατηγορία Supersport των 600 κ.εκ., μπορεί να διαλέξει το 180/60 αντί για ένα 180/55, το οποίο θα κάνει τη μοτοσυκλέτα να στρίβει καλύτερα και δίνει ένα μεγαλύτερο ίχνος επαφής με την άσφαλτο. Εάν σε μια μεγαλύτερη μοτοσυκλέτα η διάσταση του πίσω ελαστικού είναι 190/55, μπορεί κανείς να βάλει το 190/60 το οποίο θα τη βοηθήσει να στρίψει ευκολότερα και θα προσφέρει ένα μεγαλύτερο ίχνος επαφής σε υψηλές γωνίες κλίσης, δίνοντας καλύτερη πρόσφυση στις στροφές και καλύτερη οδήγηση.
Λέει η Pirelli:
Όλα τα ελαστικά μοτοσικλετών του NHS (Όχι για Αυτοκινητοδρόμους) προορίζονται μόνο για αγώνες και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε δημόσιους δρόμους. Επομένως δεν υπάρχει επίσημη έγκριση. Ανατρέξτε στην καρτέλα τεχνικών συμβουλών ή/και επικοινωνήστε με τον τοπικό αντιπρόσωπο Racing.
Πιέσεις προτεινόμενο εύρος:
Μπροστά 120/70-17 Κρύο: 2.1-2.2 BAR (30-32 PSI) Ζεστό: 2.2-2.5 (32-36)
Πίσω 200/60-17 Κρύο: 1.6-1.8 BAR (23-26 PSI) Ζεστό: 1.7-1.9 (25-28)
Ζέσταμα σε ηλεκτρικές κουβέρτες στους 80° Κελσίου για 50' λεπτά.
Στην πίστα με το Slick SC3
Αρχικά να πούμε ότι το νούμερο 3 της γόμας σε προδιαθέτει για λιγότερο επίπεδο πρόσφυσης, αλλά φυσικά ο ρόλος του είναι να βγάλει πολλούς γύρους, με σταθερότητα και συγχρόνως να προσφέρει το κάτι παραπάνω που προσφέρει ένα “φαλακρό” σλικ ελαστικό. Από τον πρώτο γύρο, χάρη στις ηλεκτρικές κουβέρτες και τις σωστές πιέσεις πιέσαμε στα όρια των κλίσεων και η συμπεριφορά ήταν άψογη, με μόνο πρόβλημα το να βρούμε το ρυθμό μας, πρωί-πρωί. Στις επόμενες εξόδους μας στην πίστα με την πανέμορφη μαυρόασπρη Aprilia, το σώμα μας είχε ζεσταθεί – άλλωστε δεν ήταν δύσκολο με εξωτερική θερμοκρασία 37° Κελσίου και την άσφαλτο στους 55° - και απολαύσαμε τη χαρά του πλαγιάσματος με το φαρδύ πίσω 200/60-17, καθώς και την πρόσφυση στις εξόδους από το μεγαλύτερο πέλμα που βρίσκεται σε επαφή με την άσφαλτο. Μόνο στη τελευταία μας δοκιμή, που για το συγκεκριμένο ελαστικό ήταν το όγδοο 20λεπτο (καθώς την ίδια μοτοσυκλέτα χρησιμοποιούσαν και άλλοι δημοσιογράφοι), αρχίσαμε να νιώθουμε γλίστρημα πίσω, που ήταν όμως προοδευτικό και απόλυτα ελεγχόμενο. Ο χρόνος γύρου ανέβηκε 1.0-1.5 δευτερόλεπτα, αλλά πέρα από το γλίστρημα πρέπει να υπολογίσουμε και την κούραση, μετά από μια ημέρα track day σε ζεστές συνθήκες.
Με την Aprilia RSV4 Factory και τον Massimo Rivola να ακολουθεί με την Tuono V4
Στα ενδιάμεσα των δοκιμών των σλικ είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε το Diablo Supercorsa V4 SC1, το χαρακτό λάστιχο επιδόσεων της Pirelli.
Είναι η 4η γενιά του πιο μαλακού ελαστικού δρόμου της Pirelli. Διατίθεται σε πολλές επιλογές για ημέρες αγώνων σε κατηγορίες που απαιτούν χαρακτά και για “ημέρες πίστας” (track days).
Το Diablo Supercorsa V4 (αυτό είναι το πλήρες όνομα, όπου το V4 σημαίνει την τέταρτη γενιά) είναι ένα εντελώς νέο προϊόν σε σύγκριση με τον προκάτοχό του, το Supercorsa V3, όσον αφορά το σχέδιο του πέλματος, τις γόμες, τις δομές του σκελετού και τα προφίλ. Τόσο στην αγωνιστική έκδοση SC όσο και στην έκδοση SP (race replica), το Diablo Supercorsa είναι η υψηλότερη ενσάρκωση του σπορ DNA της Pirelli, χάρη στις εξαιρετικά υψηλές και σπορ επιδόσεις του ή, για να συνοψίσουμε με μια λέξη - την ταχύτητα.
Το Diablo Supercorsa SC V4, όπου η συντομογραφία SC σημαίνει «Special Compound», είναι το καλύτερο και πιο γρήγορο ελαστικό πίστας με χάραξη που κατασκευάστηκε ποτέ από την Pirelli.
Τα νέα στοιχεία που φέρνει είναι η νέα χάραξη “FLASH™”, όπως τη λέει η Pirelli, για μια πιο ομοιογενή ώθηση σε κάθε γωνία πλαγιάσματος και σταθερή απόδοση σε κάθε στροφή. Μαζί έρχονται κατευθείαν από το FIM World Superbike Championship οι νέες γόμες για απόλυτο κράτημα και για βελτίωση των χρόνων γύρου στην πίστα. Υπάρχουν διαθέσιμες διαφορετικές επιλογές γόμας, ανάλογα με τις ανάγκες του οδηγού που καλύπτουν από τους επαγγελματίες Pro racers μέχρι τους νορμάλ οδηγούς των Track Days. Πέρα από τις γόμες που έχουν εξελιχθεί στο WorldSBK έχουν αλλάξει και τα προφίλ των ελαστικών, καθώς και ο σκελετός, που όλα μαζί δίνουν σημαντικά βελτιωμένους χρόνους στην πίστα.
Εκτός από την ώθηση που δίνουν στην έξοδο της στροφής, τα νέα αυτά ελαστικά προσφέρουν και ευκολία στην οδήγηση, κρατούν πιστά τη γραμμή που επιλέγεις και έχουν και πολύ μεγάλη σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες.
Η χρήση τους προορίζεται τόσο στους επαγγελματίες όσο και στους ημιεπαγγελματίες αναβάτες, καθώς και από αυτούς που είναι απλώς λάτρεις του track day ή αναβάτες που μόλις ξεκινούν την καριέρα τους και θέλουν να βελτιωθούν, χωρίς να κάνουν αλλαγές στις ρυθμίσεις στις μοτοσυκλέτες τους.
Σε σύγκριση με τον προκάτοχό του V3, αυτά είναι τα χαρακτηριστικά και τα σχετικά οφέλη για τους αναβάτες που έχει να προσφέρει το Diablo Supercorsa SC V4:
-
Γόμες τελευταίας γενιάς για εξαιρετική απόδοση και κράτημα
-
Αγωνιστική δομή σκελετού για καλύτερη στήριξη στις εξόδους των στροφών
-
Αγωνιστικά προφίλ προς όφελος της οδηγικής ικανότητας, της διατήρησης της γραμμής και της σταθερότητας στις υψηλές ταχύτητες
-
Μοτίβο πέλματος με κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας εξέλιξη “Flash” για πιο ομαλή ισχύ στις κλίσεις και βελτιωμένη συνέπεια στην απόδοση
-
Και οι δύο εκδόσεις SC και SP, μοιράζονται το σχέδιο του πέλματος, τα προφίλ, τις γόμες εν μέρει και ορισμένες τεχνολογικές λύσεις όσον αφορά τη δομή του σκελετού.
Μοτίβο πέλματος
Ο σχεδιασμός FLASH βελτιώνει τη μετατόπιση του νερού και την περιοχή της επιφάνειας επαφής με το έδαφος.
Το λείο τμήμα όπου διακόπτεται το σχέδιο έχει αντίκτυπο στην ακαμψία του πέλματος, μειώνοντας τους κινδύνους παραμόρφωσης της αυλάκωσης και εξασφαλίζει καλύτερη ώθηση σε οποιαδήποτε γωνία κλίσης.
Η κατεύθυνση του μοτίβου φλας στο πέλμα ακολουθεί την κατεύθυνση της πλευρικής δύναμης που παρατηρείται στην οδήγηση πίστας, εξασφαλίζοντας πιο ομοιόμορφη και σταθερή απόδοση μαζί με μειωμένο χρόνο προθέρμανσης.
Η πρώτη περιοχή του ώμου χωρίς αυλακώσεις εγγυάται μεγαλύτερη επαφή μεταξύ του καουτσούκ και της επιφάνειας του δρόμου τόσο στη μέση όσο και σε στη μέγιστη κλίση ώστε να εξασφαλίζεται μεγαλύτερη πρόσφυση στις στροφές
Η εντελώς λεία εξωτερική περιοχή του ώμου βελτιώνει την ώθηση σε ακραίες γωνίες πλαγιάσματος
Προφίλ
Τα ίδια αγωνιστικά προφίλ, που αναπτύχθηκαν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Superbike, του ελαστικού Diablo Superbike slick και των άλλων ελαστικών σούπερσπορ τέταρτης γενιάς στη σειρά Pirelli.
Προφίλ πολλαπλών ακτίνων για απότομες αλλαγές κατεύθυνσης, ενώ η λεία περιοχή των ώμων παρέχει υψηλή πρόσφυση και εξαιρετική συγκράτηση της γραμμής στις στροφές.
Το προφίλ του μπροστινού μέρους βελτιώνει την οδική συμπεριφορά, “παρασύροντας” τον αναβάτη να γέρνει νωρίτερα στις στροφές, διευκολύνοντας τις γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης. Παρέχει επίσης εξαιρετική σταθερότητα χάρη στην εκτεταμένη περιοχή επαφής στο στάδιο της κλίσης.
Το πίσω μέρος ακολουθεί το ίδιο μοτίβο και παρόμοια γεωμετρία με το μπροστινό μέρος για να εξασφαλίσει συγχρονισμένη απόδοση του σετ.
Δομή σκελετού
Η έκδοση SC μοιράζεται με το DIABLO™ SUPERBIKE λεία δομή και υλικό, τα οποία μπορούν να εξασφαλίσουν κορυφαία απόδοση και μεγαλύτερη ευκολία στην οδήγηση με τη χρήση συγκεκριμένων πιέσεων για την πίστα.
Σε σύγκριση με τον προκάτοχό του V3, το νέο V4 χρησιμοποιεί νέα υλικά, όπως δομικά κορδόνια ευρύτερης τομής που αποτελούνται από μεγάλο αριθμό υφασμάτινων ινών πλεγμένων μεταξύ τους για να δίνουν στο ελαστικό μεγαλύτερη ακαμψία σε συνδυασμό με καλύτερες δυνατότητες απορρόφησης κραδασμών.
Γόμες
Το DIABLO Supercorsa SC V4 διατίθεται σε τρεις συνθέσεις τόσο για το μπροστινό όσο και για το πίσω μέρος:
SC1 – Εμπρός: μέγιστη αίσθηση / Πίσω: κορυφαία απόδοση με υψηλές θερμοκρασίες και όχι πολύ άγρια άσφαλτο
SC2 – Εμπρός: μέγιστη σταθερότητα και συνέπεια / Πίσω: σταθερή απόδοση και ιδανικό για χαμηλές θερμοκρασίες ή εξαιρετικά άγρια άσφαλτο
SC3 – Η επιλογή για διασκέδαση και για πολλούς γύρους στην πίστα, αλλά δεν προορίζεται για επαγγελματική χρήση αγώνων
Πιέσεις προτεινόμενο εύρος:
Μπροστά 120/70-17 Κρύο: 2.0-2.2 BAR (29-32 PSI) Ζεστό: 2.0-2.3 (29-34)
Πίσω 180/60-17 Κρύο: 1.6-1.8 BAR (23-26 PSI) Ζεστό: 1.7-1.9 (25-28)
Ζέσταμα σε ηλεκτρικές κουβέρτες στους 80° Κελσίου για 50' λεπτά.
H RS660 Trofeo μας άρεσε πολύ, ενώ ο ιδιοκτήτης της Massimo Rivola μας ακολoυθεί με την RS660 Extrema
Στην πίστα με τα Supercorsa V4 SC1
Αρχικά μα πούμε ότι η επιλογή των χαρακτών ελαστικών για τις Aprilia RS660 έγινε από τον Massimo Rivola που μάλιστα είχε μαζί του την προσωπική του RS660 Trofeo, την αγωνιστική έκδοση της RS660 Extrema. Με τα σλικ που ταιριάζουν στις διαστάσεις ο Διευθυντής της Aprilia δεν είχε καταφέρει να έχει την ίδια καλή αίσθηση που έχει με τα χαρακτά, ιδιαίτερα στο μπροστινό. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο το ότι και στο αντίστοιχο Ενιαίο Πρωτάθλημα της Aprilia το ελαστικό που χρησιμοποιείται είναι το Supercorsa V4 SC1. Η ύπαρξη της χάραξης δίνει μια μικρή κίνηση στο πέλμα στη διάρκεια του πλαγιάσματος, η οποία κίνηση σε προειδοποιεί για τα όρια του ελαστικού και σου δίνει καλύτερη αίσθηση του τι κάνει το λάστιχο, σε αντίθεση με το πιο απόλυτο κράτημα του σλικ, που όμως μπορεί να φύγει και πιο απότομα.
Μπήκα λοιπόν στην πίστα αρχικά με την RS660 Extrema των 100 ίππων για να ανακαλύψω και στο Μιζάνο – την είχαμε οδηγήσει και στις Σέρρες πέρυσι – ότι η μεσαία μοτοσυκλέτα της Aprilia είναι ένα θαυμάσιο παιχνίδι σούπερσπορ οδήγησης που δεν σε κουράζει με τα μόλις 166 κιλά της (άδεια) και δεν σε φοβίζει με το άνοιγμα του γκαζιού, με τους 100 ίππους να την ωθούν ομαλά προς την έξοδο της στροφής. Με μια τέτοια μοτοσυκλέτα χωρίς καμία μετατροπή στην ίδια πίστα ο Miguel Oliveira, οδηγός της μάρκας στο MotoGP, έγραψε το φοβερό χρόνο του 1'45''467 και όσοι είχαν την τύχη να κάνουν γύρους στο Misano μπορούν να καταλάβουν το τι σημαίνει αυτός ο χρόνος.
Λίγο αργότερα ο Rivola μου πρόσφερε τη δική του RS660 Trofeo και εκείνος με ακολούθησε με την “απλή” Extrema. H Τrofeo με μόλις 153 κιλά και με αγωνιστικά ηλεκτρονικά και απόδοση 105 ίππους, αλλά και με πιο αγωνιστική θέση οδήγησης, με τα κλιπ-ονς πιο χαμηλά και τα μπαρσπιέ πιο ψηλά, ήταν το απόλυτο παιχνίδι της ημέρας πάνω στα Pirelli Supercorsa V4 SC1. Η αίσθηση στο πλάγιασμα στην είσοδο της στροφής ήταν εκπληκτική, μέσα στη στροφή η πρόσφυση σου έδινε τρομερή σιγουριά και στην έξοδο της στροφής τα πάντα εξελισσόταν ομαλά. Το 20λεπτο πέρασε χωρίς καθόλου κούραση και με τρομερή δόση ευχαρίστησης στην οδήγηση, παρά το ότι δεν είχαμε την τρομερή ώθηση που σου δίνουν οι 217 ίπποι της RSV4 και το δέος του να πλησιάζεις την Curvone (την πιο γρήγορη στροφή της πίστας) με 240 χλμ/ώρα.
Τα ελαστικά με την μαλακή SC1 γόμα δεν έδειξαν καμία τάση γλιστρήματος, ούτε μετά από πολλά 20λεπτα που είχαν ήδη συμπληρώσει. Μια απόλυτη συνεργασία μοτοσυκλέτας – ελαστικών και μια ωραία αγωνιστική αίσθηση ήταν αυτό που αποκομίσαμε από τη δοκιμή μας.
O Graziano Milone αριστερά, συμμετείχε στην άτυπη “κόντρα” που είχαμε με τον Massimo Rivola
Εν κατακλείδι ήταν ένα θαυμάσιο Pirelli Track Day σε μια πίστα Παγκοσμίου Πρωταθλήματος, με εκλεκτή παρέα, φοβερές μοτοσυκλέτες και ζεστά λάστιχα. Τι άλλο να ζητήσει κανείς από μια “Ημέρα Πίστας”!
Ο απεσταλμένος μας Δημήτρης Διατσίδης, σε μια αποκλειστική για την Ελλάδα δημοσιογραφική αποστολή
H Aprilia RSV4 Factory πάνω στα Pirelli SuperBike SC3