• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
1ος Αγώνας 2019, Qatar
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
MotoGP και Brembo
Carbon κυριαρχία στο φρενάρισμα!
Νέα 08/01/2019 - 12:40

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό MOTOGP WORLD #93

 

Η Brembo έχει βάλει για τα καλά το carbon ως το μόνο συστατικό για το φρενάρισμα των μοτοσυκλετών του MotoGP και στο στεγνό, αλλά και στο βρεγμένο. O Davide Acerbis μας μιλά στη διάρκεια του Αυστριακού GP, στην πιο δύσκολη από πλευράς φρεναρίσματος πίστα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος.

 

Κείμενο: Δημήτρης Διατσίδης

Φωτ. Brembo

 

Τα ανθρακονήματα ή carbon όπως είναι ευρέως γνωστότερα, έχουν μεγάλο εύρος εφαρμογής στην αγωνιστική μοτοσυκλέτα, αφού τα φέρινγκ όλων των συμμετεχόντων σε όλες τις κατηγορίες φτιάχνονται από το πανάλαφρο και ανθεκτικό αυτό υλικό, πολλά ακόμη σημεία στη προσπάθεια ελάττωσης του βάρους γίνονται από ανθρακονήματα, έχουμε δει στο παρελθόν carbon πλαίσια, σήμερα σημεία του πλαισίου κάποιων κατασκευαστών το χρησιμοποιούν και εδώ και πολλά χρόνια οι δισκόπλακες και τα τακάκια των φρένων είναι από το μαγικό, αλλά και πανάκριβο αυτό υλικό, μόνο για την κορυφαία κατηγορία των αγώνων με δύο τροχούς.

 

Από το ξεκίνημα της τετράχρονης εποχής του MotoGP το 2002, όλα τα 289 GP που έχουν γίνει μέχρι και την Αυστρία φέτος έχουν κερδηθεί από μοτοσυκλέτες που φορούσαν φρένα Brembo! Μάλιστα στην κορυφαία κατηγορία το τελευταίο GP που κερδήθηκε στα 500 από μοτοσυκλέτα που δεν φορούσε Brembo ήταν στο μακρινό 1995.

 

Η Brembo εξοπλίζει το 100% των οδηγών του MotoGP, γιατί οι carbon δίσκοι είναι ελαφρύτεροι σε σχέση με τους ατσάλινους και οι carbon δίσκοι δίνουν στους οδηγούς μεγαλύτερη δύναμη φρεναρίσματος και επίσης καλύτερη απόδοση στον τομέα της σταθερότητας.

Η Αυστρία είναι μια από τις πιο απαιτητικές πίστες του Πρωταθλήματος, η Brembo έχει μια κατηγοριοποίηση όπου βάζει στην πρώτη θέση την Αυστρία με το Μοτέγκι, μας πληροφορούν οι άνθρωποι της εταιρίας που κατάφερε να εξοστρακίσει τον ανταγωνισμό των Nissin & AP Lockheed που μέχρι πριν λίγα χρόνια είχαν παρουσία σε κάποιες ομάδες του GP!

Μέχρι πριν δύο χρόνια οι περισσότεροι οδηγοί χρησιμοποιούσαν σε συνθήκες βροχής τους κλασικούς ατσάλινους δίσκους, καθώς οι χαμηλότερες θερμοκρασίες που αναπτύσσονταν σε τέτοιες συνθήκες, δεν επέτρεπαν στους carbon δίσκους να λειτουργούν πάνω από τη μικρότερη θερμοκρασία που πρέπει να έχουν, η οποία είναι οι 250 βαθμοί Κελσίου. Όμως ο δαιμόνιος Marc Marquez ήταν ο πρώτος οδηγός που τόλμησε να ρισκάρει και να βάλει τέτοιους δίσκους και στη βροχή και να γίνει ο πρώτος που κέρδισε βρόχινο Αγώνα με carbon δίσκους. Φέτος η χρήση τους και στο βρεγμένο είναι καθολική!

O Davide Acerbis μας εξηγεί: “Ο μέσος όρος θερμοκρασίας στο βρεγμένο είναι πια 400 βαθμοί! Μέχρι πριν δύο χρόνια χρησιμοποιούσαμε τους ατσάλινους δίσκους στις βρόχινες συνθήκες, αλλά στο MotoGP η απόδοση βελτιώνεται πολύ. Έτσι πρέπει να δίνουμε τους carbon δίσκους και για τη βροχή, γιατί οι οδηγοί δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους ατσάλινους, αφού η μέση θερμοκρασία είναι υψηλότερη από το εύρος καλής λειτουργίας των ατσάλινων δίσκων. Έτσι η μέση θερμοκρασία είναι εντελώς διαφορετική, στους ατσάλινους έχουμε 200-300 βαθμούς μέγιστη θερμοκρασία και στους carbon 400-500 βαθμούς, ως μέση θερμοκρασία”.

Μάλιστα υπογραμμίζει ότι όλοι οι οδηγοί χρησιμοποιούν και ειδικά καλύμματα που προστατεύουν τους δίσκους από τον κρύο αέρα, ειδικά αν η πίστα έχει μεγάλες ευθείες, ώστε να μην πέφτει ποτέ η θερμοκρασία κάτω από το επιτρεπτό όριο. Και σε αυτόν τον τομέα ο Μarquez πρωτοπορεί χρησιμοποιώντας μικρότερα καλύμματα σε πίστες με μικρές ευθείες, όπου οι δίσκοι δεν προλαβαίνουν να κρυώσουν τόσο πολύ, όπως η πίστα της Αυστρίας.

“Με τους carbon δίσκους φτάνουμε τους 800 βαθμούς και εδώ είναι η πίστα που φτάνουμε τους 900 βαθμούς”, λέει ο Acerbis. “Η μικρότερη θερμοκρασία λειτουργίας των carbon δίσκων δεν πρέπει να πάει κάτω από τους 250 βαθμούς, γιατί οι carbon δίσκοι δουλεύουν με τελείως διαφορετικό τρόπο από ότι οι ατσάλινοι. Ο ατσάλινος δίσκος αν είναι κρύος δουλεύει καλά, ενώ οι carbon δίσκοι δουλεύουν μεταξύ 300 και 800 βαθμών”, συμπληρώνει ο Ιταλός τεχνικός.

 

Υπάρχουν δέκα ειδών δίσκοι, σε δύο διαστάσεις, στα 340χιλ. οι μεγαλύτεροι και στα 320χιλ. οι μικρότεροι. Σε κάθε μια διάσταση υπάρχουν δύο διαφορετικές επιλογές, η High Mass και η Standard (low mass) - ως προς το πάχος, ενώ η Brembo παρουσίασε φέτος και τους Light δίσκους με διάμετρο 340χιλ. στην προσπάθεια για ακόμη λιγότερο βάρος. Πέρα από αυτό για κάθε μία από τις πέντε αυτές επιλογές υπάρχουν δύο διαφορετικά μείγματα carbon που διαφοροποιούνται ως προς το αρχικό “δάγκωμα” και την αντοχή σε υψηλές θερμοκρασίες, ώστε τελικά να υπάρχουν δέκα διαφορετικές επιλογές ανάλογα με τις απαιτήσεις κάθε μοτοσυκλέτας, κάθε οδηγού και κάθε πίστας. Η διαφορά στο βάρος είναι βέβαια σημαντικό στοιχείο των ρυθμίσεων κάθε μοτοσυκλέτας.

“Μπορώ να πω ότι πάνω – κάτω για τους μεγαλύτερους δίσκους έχουμε μια διαφορά της τάξης του 30% του βάρους ενός αντίστοιχου ατσάλινου δίσκου της εταιρίας μας”, λέει ο Ιταλός, χωρίς να θέλει να μας αποκαλύψει το ακριβές βάρος σε γραμμάρια των δίσκων.

Πέρα από αυτό το σημαντικά μικρότερο φερόμενο βάρος, το άλλο μεγάλο πλεονέκτημα είναι και η σταθερότητα φρεναρίσματος, αφού ως γνωστόν στους κλασικούς ατσάλινους δίσκους υπάρχει αρκετή πτώση απόδοσης, στη διάρκεια ενός αγώνα, ακόμη και για το Ελληνικό Πρωτάθλημα όπου η διάρκεια των αγώνων είναι πολύ μικρότερη από ότι αυτών του Παγκοσμίου.

Για τις ανάγκες των Supersport μοτοσυκλετών που συμμετέχουν σε track day ή σε τοπικά πρωταθλήματα, η Brembo ετοιμάζει carbon δίσκους και για την ευρεία παραγωγή.

“Δουλεύουμε πάνω σε αυτό εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια, αλλά υπάρχουν ακόμη αρκετές δυσκολίες. Μια μοτοσυκλέτα θα πρέπει να κινείται και σε ακραίες εξωτερικές θερμοκρασίες που προφανώς θα κατεβάζουν πολύ τη θερμοκρασία των δίσκων. Μια λύση που προωθείται είναι η χρήση κράματος υλικών που θα μπορεί να δουλεύει πάντα”, αναφέρει ο Acerbis, δίνοντάς μας μια πληροφορία που μπορεί να αλλάξει πολλά στον τομέα του φρεναρίσματος και των μοτοσυκλετών παραγωγής.  

Επόμενο άρθρο »

Την πίεση την έχει ο Marquez

« Προηγούμενο άρθρο

Ο Petrux πρέπει να κερδίσει!

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα
Το περιοδικό μας
Χορηγοί
Δημοσκόπηση
ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΤΕ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΣΤΗΝ VALENCIA
  • 1. ΠΟΛΥ ΚΑΛΟΣ
  • 2. ΚΑΛΟΣ
  • 3. ΜΕΤΡΙΟΣ
  • 4. ΑΔΙΑΦΟΡΟΣ