• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
6ος Αγώνας - Καταλωνία (Montmelo)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Ψάχνουμε για χιλιοστά
Σε κάθε στροφή!
Νέα 22/12/2016 - 12:03

Οι σύμβουλοι αναβατών βρίσκονται στο προσκήνιο αυτές τις ημέρες στο MotoGP! Τι είναι όμως αυτό που κάνουν; Και αλήθεια, χρειάζεται ο Valentino έναν δάσκαλο για να μάθει στον GOAT καινούργια κόλπα;

 

Κείμενο: Mat Oxley

Μετάφραση: Νίκος Μπλούνας

 

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό MOTOGP WORLD, τεύχος #71

 

Η νέα δουλειά του Luca Cadalora ως σύμβουλος του Valentino Rossi ξεκίνησε αντίστροφα, με τον εννέα φορές Παγκόσμιο Πρωταθλητή να «διδάσκει» τον 52χρονο «δάσκαλο».

Πέρυσι, ο Cadalora - τρεις φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής - πήρε μια καινούργια R1 την οποία και οδήγησε στην Modena, την πίστα που βρίσκεται δίπλα στο σπίτι του, μαζί με τον Παγκόσμιο Πρωταθλητή στα 250cc Marco Melandri. Ο Cadalora όμως δεν ήταν χαρούμενος, διότι έβλεπε συνεχώς την πλάτη του Melandri. Ο Cadalora οδήγησε την R1 του και στο Misano, εκεί όπου ήταν και ο Rossi με τη δική του R1 κάνοντας προπόνηση για το MotoGP. Οι δυο τους άρχισαν να κουβεντιάζουν και ο Rossi του έδωσε μερικές συμβουλές για το πως να οδηγεί μια σύγχρονη sportsbike.

Redding-Smith-Petrucci-Iannone-Vinales-Pirro
Redding-Smith-Petrucci-Iannone-Vinales-Pirro

O Cadalora είχε αποσυρθεί το 2000 μετά από ένα μέτριο πέρασμα από τα SBK με μια εργοστασιακή Ducati 996, μια πολύ διαφορετική μοτοσυκλέτα από την Yamaha R1 του 2015. Επομένως χρειαζόταν βοήθεια. Οι συμβουλές του Rossi έπιασαν τόπο και την επόμενη φορά στην Modena (μια πίστα δύο χιλιομέτρων), ο Cadalora ήταν ένα δευτερόλεπτο ταχύτερος! Ο Melandri είχε μείνει άφωνος!

Έτσι η εργασιακή σχέση ανάμεσα στους δυο δημιουργήθηκε. Συναντήθηκαν και πάλι στο Misano και υλοποιήθηκε το σχέδιο που θα αντέστρεφε τους ρόλους του «μαθητή/δασκάλου». Όμως γιατί ο - κατά πολλούς - καλύτερος αναβάτης όλων των εποχών να χρειάζεται δάσκαλο; Η απάντηση είναι επειδή ο ανταγωνισμός στο MotoGP είναι πιο κοντά από ποτέ!

Jack_Miller-Marquez
Jack_Miller-Marquez

«Ψάχνουμε για χιλιοστά του δευτερολέπτου σε κάθε στροφή», βεβαιώνει ο Randy Mamola, σύμβουλος του Bradley Smith και αρκετών άλλων. Πολλοί έχουν πια συμβούλους, ή παρατηρητές όπως είναι πιο σωστό να τους αποκαλούμε. Ο Rossi έχει τον Cadalora, ο Smith τον Mamola, ο Lorenzo τον Zeelenberg, ο Marquez τον Alzamora και ο Eugene Laverty τον αδερφό του, John.  Όλοι τους έχουν ένα κοινό: είναι πρώην αγωνιζόμενοι, όπως ήταν και αυτός από τον οποίο ξεκίνησαν όλα, ο «Βασιλιάς» Kenny Roberts που μετέδωσε το αγωνιστικό εύρος των γνώσεών του στους Mamola, Cadalora, Rainey και σε άλλους.

Pol_Espargaro-Barbera-Pirro
Pol_Espargaro-Barbera-Pirro

Ο ρόλος του παρατηρητή είναι να βοηθά τον αναβάτη του να πηγαίνει πιο γρήγορα, παρακολουθώντας μια σειρά στροφών που δυσκολεύεται ο οδηγός του. Στις μέρες μας οι αναβάτες έχουν gigabyte δεδομένων για ανάλυση στα pits, ωστόσο ο υπολογιστής δεν μπορεί να τα δει όλα!

«Προσπαθώ να δω αυτά που δεν φαίνονται στην τηλεμετρία», λέει ο Cadalora. «Για παράδειγμα, η τηλεμετρία δεν δείχνει την ακριβή θέση του αναβάτη στην πίστα, αλλά μπορώ να δω αν είναι ένα μέτρο πιο ανοιχτά, ή πιο μέσα. Προσπαθώ να βοηθήσω όσο μπορώ. Νοιώθω πίεση, διότι για να κάνεις σωστά αυτή τη δουλειά, είναι σαν να είσαι πάνω στη μοτοσυκλέτα! Πρέπει να έχω το ίδιο πάθος, όπως όταν αγωνιζόμουν!»

Bautista-Rabat
Bautista-Rabat

«Βέβαια οι μοτοσυκλέτες έχουν αλλάξει πολύ από τις μέρες μου, κυρίως με τα ηλεκτρονικά, αλλά στο κάτω-κάτω της γραφής παραμένουν μοτοσυκλέτες και αντιδρούν με τον ίδιο τρόπο. Όταν πάμε σε μια πίστα, ο Vale μου δείχνει τα πιο σημαντικά κομμάτια και που δυσκολευόταν πέρυσι κι εκεί είναι που εστιάζω την προσοχή μου».

Το ίδιο ακριβώς κάνουν και οι αντίπαλοι του Cadalora παρατηρητές. «Χρησιμοποιώ το app του MotoGP για να βλέπω σε ποια κομμάτια ο Jorge χάνει, σε σχέση με τους άλλους», τονίζει ο πρώην νικητής στα 250cc, Zeelenberg. Ο επίσημος τίτλος της δουλειάς του είναι: Αναλυτής Απόδοσης Αναβάτη. «Πηγαίνω λοιπόν σ’ αυτό το σημείο και βλέπω που χρειάζεται     βοήθεια. Δεν πάω εκεί που είναι γρήγορος. Χρειάζεται να πάω σ’ αυτά που είναι πιο αργός, διότι αυτό σημαίνει ότι δεν είναι στο όριο».

Rossi-Lorenzo
Rossi-Lorenzo

«Μπορώ να δώσω στον Jorge ιδέες για γραμμές, ταχύτητες, πως να χρησιμοποιείς διαφορετικές ταχύτητες για να κάνεις τη μοτοσυκλέτα να σταματά καλύτερα και άλλα. Παράλληλα, η Yamaha ξέρει ότι ο Valentino είναι πολύ τεχνικός και θυμάται πράγματα, έβλεπαν όμως ότι ο Jorge ήθελε περισσότερη υποστήριξη σ’ αυτούς τους τομείς. Το να χρησιμοποιείς έναν πρώην αναβάτη είναι ο καλύτερος τρόπος για να βοηθήσεις και αυτό διότι ξέρεις ακριβώς ποια μικρά πράγματα να προσέξεις, τα οποία συνήθως είναι διαφορετικά σε κάθε αγώνα: να θυμάσαι αυτό, μην ξεχνάς το άλλο κτλ. Επίσης παρακολουθούμε όλα τα ελεύθερα δοκιμαστικά, τις κατατακτήριες και τους αγώνες στο motorhome του Jorge: πρόσεξε εκείνο, κοίτα το άλλο... κάποιες φορές τον βοηθάω, κάποιες όχι».

Marquez-Lorenzo
Marquez-Lorenzo

Αυτός που το ξεκίνησε αυτό ήταν ο Roberts, ο οποίος ήταν μέντορας του τρεις φορές Παγκόσμιου Πρωταθλητή στα 500cc Rainey, από την πρώτη στιγμή που κάθισε πάνω σε μια μοτοσυκλέτα στις αρχές της δεκαετίας του ’80.

«Όταν ήρθε στην Ευρώπη ήταν σαν σφουγγάρι, τα ρούφαγε όλα όσα του έλεγες και πάντα ήθελε κι άλλα», λέει ο Roberts. «Όπως για παράδειγμα, πως γίνεται και κάνει αυτό όταν αλλάζεις ρυθμίσεις στο πιρούνι; Πως και αν αλλάξουμε το ίχνος, κάνει αυτό; Ήθελε να τα ξέρει όλα αυτά. Τον έβλεπα και του έλεγα ότι ο Kevin (Schwantz) κάνει αυτό κι εσύ κάνεις το άλλο, ή ο Kevin σπινάρει περισσότερο εκεί. Τα αποθήκευε όλα αυτά στο computer του για τον επόμενο αγώνα».

Εκκίνηση GP Αργεντινής
Εκκίνηση GP Αργεντινής

Με την ομάδα του Roberts αγωνίστηκε και ο Mamola, μαθαίνοντας πάρα πολλά από τον «Βασιλιά» Roberts. τα περισσότερα από τα οποία μεταδόθηκαν καθώς έκαναν γύρους στο ράντσο του Roberts, πολλές φορές αφού ο Kenny είχε πιει μερικές μπύρες κι επομένως ούρλιαζε τις συμβουλές στ’ αυτιά του Mamola ενώ οδηγούσαν μαζί! Ο τελευταίος συμβουλεύει τον Smith με πιο ήπιο τρόπο. «Είμαι ένα έξτρα ζευγάρι ματιών», λέει ο νικητής 13 GP στα 500cc, που εργάζεται για τον Όμιλο Wasserman Media που μανατζάρει τους Smith, Crutchlow, Danny Kent, Brad Binder και Jonas Folger.

«Η Wasserman με ήθελε για μάνατζερ, αλλά δεν μ’ αρέσει να ασχολούμαι με χαρτούρα κι έτσι τώρα είμαι ένα επιπλέον ζευγάρι ματιών διαθέσιμο για όλους αυτούς, αν και τον περισσότερο χρόνο δουλεύω με τον Bradley. Τα πράγματα μπορεί να γίνουν πολύ συναισθηματικά, διότι είναι βασικό να είσαι ειλικρινής. Πολλές φορές μπορεί να πω κάτι που να αναστατώσει τον οδηγό, αλλά είναι για το καλό τους. Γιατί πρέπει να σου χαϊδεύω τα αυτιά, αφού κανείς εκεί έξω δεν θα το κάνει; Είναι τόσο δύσκολα τώρα τα πράγματα, που οι αναβάτες κοιτάνε το οτιδήποτε που μπορεί να τους βοηθήσει. Πολλές φορές ο Valentino έχει παρόμοια προβλήματα με τον Bradley, μιας και οι δυο τους είναι υψηλόσωμοι και οδηγούν την ίδια μοτοσυκλέτα. Έτσι κάποιες φορές κοιτά τα δεδομένα του Bradley. Μέρος της δουλειάς μου είναι να κοιτάζω και το τι κάνουν και οι άλλοι, που κερδίζουν παραπάνω χρόνο; Ο Bradley είχε μια δική του αυτοματοποιημένη κίνηση, κουνώντας το πάνω μέρος του σώματός του πολύ, χωρίς να κουνά το κάτω. Δεν υπάρχει όμως αρκετή ενέργεια στο πάνω μέρος του σώματος για να αλλάξεις γρήγορα κατεύθυνση. Πρέπει να κινείται όλο το σώμα με τη μοτοσυκλέτα».

Crutchlow-Rossi
Crutchlow-Rossi
Αγώνας στο Brno της Τσεχίας
Αγώνας στο Brno της Τσεχίας

Άλλες φορές η δουλειά του συμβούλου/παρατηρητή είναι να βοηθά τον αναβάτη και σε άλλους τομείς, όπως στο στήσιμο της μοτοσυκλέτας ή στην πνευματική προετοιμασία. «Πολλές φορές έχω δει άλλους με την ίδια μοτοσυκλέτα, να έχουν τα ίδια προβλήματα», προσθέτει ο Mamola. «Μια φορά ο Bradley είχε απηυδήσει με κάτι κι έτσι ζήτησα από τους μηχανικούς της Yamaha να έρθουν στο γκαράζ της Tech3 και αυτό επειδή ο Bradley νόμιζε ότι ήταν ο μόνος με αυτό το πρόβλημα. Ήξερα ότι ο Valentino και ο Jorge παραπονιόντουσαν για το ίδιο πράγμα κι έτσι η Yamaha έφερε την τηλεμετρία του Vale, την έδειξε στον Bradley και έκατσαν μαζί του να το συζητήσουν».

Ο Vinales επικρατεί στο Silverstone
Ο Vinales επικρατεί στο Silverstone

«Όσο καλές κι αν είναι οι σημερινές μοτοσυκλέτες, υπάρχει πάντα ένα μεγάλο μέρος του αναβάτη να προσαρμοστεί σ’ αυτές. Θα πάρεις μια καλή μοτοσυκλέτα μέχρι ενός σημείου, πρέπει όμως να προσαρμοστείς για να την κάνεις να στρίψει. Είναι θέμα του πως τοποθετείς το σώμα και ισορροπίας της κατανομής βάρους για καλύτερη πρόσφυση».

Όπως κάθε δάσκαλος, ένας σύμβουλος/παρατηρητής στο MotoGP μπορεί να κάνει πολύ θόρυβο γύρω από το όνομά του, όταν οι προσπάθειές του φέρουν αποτέλεσμα. Ο John Laverty βοηθά τον μικρό του αδερφό, τον Eugene, απ’ όταν αποσύρθηκε στα τέλη του 2012. Το αμέσως επόμενο καλοκαίρι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη νίκη του Eugene επί του Sykes στο Assen για τα SBK. «Του τόνιζα συνεχώς όλο το Σ/Κ ότι έχανε χρόνο σ’ εκείνο το γρήγορο κομμάτι της πίστας στην πίσω ευθεία», σχολίασε ο John. «Στο δεύτερο αγώνα πέρασε τον Tom σ’ εκείνο ακριβώς το σημείο και κέρδισε τον αγώνα. Είναι πολύ ωραίο το συναίσθημα όταν βάζεις το λιθαράκι σου για να έρθει το αποτέλεσμα».

Ο Rossi στο Misano, μιμείται τον πανηγυρισμό του Miller
Ο Rossi στο Misano, μιμείται τον πανηγυρισμό του Miller

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Rossi εκτιμά τις συμβουλές του Cadalora. «Ο Luca έπαιξε σημαντικό ρόλο σ’ αυτή τη νίκη», έλεγε ο Rossi μετά την επικράτησή του στην Jerez. «Δουλέψαμε μαζί όλο το Σ/Κ και με βοήθησε πολύ με πολλά μικρά πράγματα μέσα στην πίστα και με το στήσιμο της μοτοσυκλέτας».

 

Κλειστός κύκλος

Όταν ο Luca Cadalora αποσύρθηκε, ήταν ένας από εκείνους τους πρώην αναβάτες που δεν πήγαιναν σε αγώνες. Μέχρι τώρα βέβαια, που δουλεύει δίπλα στον πιο διάσημο αναβάτη σε όλο τον κόσμο, περικυκλωμένος από εκατοντάδες media και χιλιάδες οπαδούς. Πως είναι λοιπόν να είσαι στον κλειστό κύκλο του Rossi;

«Είναι πραγματικά πολύ ιδιαίτερος άνθρωπος», λέει ο Cadalora. «Αυτοί που τον βλέπουν απ’ έξω δεν μπορούν να καταλάβουν πως είναι... εγώ έμεινα έκπληκτος. Είναι πολύ καλός στη συνεργασία, ενώ τρέφει μεγάλο σεβασμό για όλους. Ήξερα για το παρελθόν του από την τηλεόραση, αλλά έχω εντυπωσιαστεί. Είναι πάντα εκεί έξω, ακόμα κι όταν η μοτοσυκλέτα δεν είναι σωστή. Έχω βρει και πολλούς καλούς ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζομαι, πέρα από τον Valentino. Τον Silvano Galbusera (σ.σ. ο αρχιμηχανικός του Rossi), τον Matteo Flamigni (σ.σ. τον τηλεμετρίστα του Vale) και όλους τους μηχανικούς. Αν κάποιος άλλος μου είχε ζητήσει να κάνω αυτή τη δουλειά, πιθανότατα θα έλεγα όχι, αλλά δεν μπορούσα να αρνηθώ στον Valentino».

 

Οι σύμβουλοι

 

Luca Cadalora

Ο ντροπαλός Ιταλός κέρδισε το 1986 τον Παγκόσμιο Τίτλο στα 125cc για την Garelli και στη συνέχεια GP στα 250cc με την Agostini Marlboro Yamaha. Κέρδισε τον Τίτλο (250cc) για την Rothmans Honda το 1991 και το 1992 και αργότερα οχτώ GP στα 500cc με Honda και Yamaha.

 

Wilco Zeelenberg

Η καλύτερη ημέρα του Ολλανδού ήταν τον Μάιο του 1990, όταν και είχε κερδίσει το GP στη Δυτική Γερμανία στα 250cc. Μετά την απόσυρσή του, οδήγησε στον Τίτλο τον Cal Crutchlow το 2009 στην κατηγορία Supersport των SBK. Την επόμενη σεζόν άρχισε να εργάζεται για τον Jorge Lorenzo.

 

Randy Mamola

Ένα από τα παιδιά-θαύματα της Αμερικής, ο Randy Mamola κέρδισε 13 αγώνες στα 500cc μεταξύ 1980 και 1987 σε εργοστασιακές Suzuki, Honda και Yamaha. Ήταν δεύτερος στα 500cc για τέσσερα χρόνια.

 

John Laverty

Ο μεσαίος αδερφός της οικογένειας Laverty ήταν σταθερός στη δεκάδα των Βρετανικών SBK το 2009 και το 2010. Πήρε το μοναδικό του βάθρο το 2010 στο Oulton Park. Τραυματίστηκε σοβαρά το 2011. Αποσύρθηκε στα τέλη του 2012.

Επόμενο άρθρο »

Petrucci: Χωρίς τραυματισμούς;

« Προηγούμενο άρθρο

Biaggi: Ο Rossi τα πήγε καλά!

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα