• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
5ος Αγώνας - Γαλλία (Le Mans)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Μασίφ αλουμινένιο πλαίσιο
Τί κρύβεται πίσω από την κατασκευή του και από πότε ξεκίνησε η χρήση του;
Νέα 08/01/2013 - 09:45

Η τεχνολογία βαδίζει προοδευτικά σε όλους τους τομείς και ο λόγος πίσω από αυτό είναι ότι χρειάζεται χρόνος, συλλογή στοιχείων και ανάλυση αυτών πριν κάνεις το επόμενο βήμα. Στην περίπτωση των πρωτότυπων μοτοσυκλετών των MotoGP τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο πολύπλοκα γιατί ο κάθε αναβάτης έχει το δικό του στυλ οδήγησης και τους δικούς τους αισθητήρες για να κατανοεί την συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας και των ελαστικών. Συνεπώς όταν ο κατασκευαστής σχεδιάζει ένα μοτέρ και ένα πλαίσιο τότε προσπαθεί να βρει την χρυσή τομή ή τις χρυσές τομές όταν έχει να κάνει με δύο κορυφαίους οδηγούς.

 

Το πλαίσιο είναι ένας τομέας που έχει απασχολήσει ιδιαίτερα τους κατασκευαστές τα τελευταία χρόνια, ιδίως με την παρουσία της μονομάρκας στον τομέα των ελαστικών καθώς επίσης της περιορισμένης γκάμας αυτών. Αν λοιπόν ο κατασκευαστής παρουσιάζει ένα πλαίσιο με κάποια βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά (πάχος, ελαστικότητα, ακαμψία, σε κάθε άξονα, κ.λπ.) τότε αρχίζει σταδιακά να το χτίζει ή μάλλον για την ακρίβεια να συλλέγει δεδομένα και να τα αναλύει, για να φέρει την μοτοσυκλέτα πιο κοντά στο στυλ οδήγησης του οδηγού.

 

Τα πλαίσια των μοτοσυκλετών των MotoGP διαφέρουν ριζικά από τα γνωστά αλουμινένια ή ατσάλινα πλαίσια που συναντάει κανείς ακόμη και στις πιο μοντέρνες Superbike παραγωγής. Είναι κατάλληλα σχεδιασμένα ώστε να μεταφέρουν στον οδηγό με τον πιο ακριβή τρόπο την λειτουργία και την αίσθηση από την λειτουργία των αναρτήσεων και των ελαστικών. Κάποιοι κατασκευαστές ή ομάδες στρέφονται στην βοήθεια εξειδικευμένων ανθρώπων για την κατασκευή ενός τέτοιου high tech πλαισίου. Σε κανένα από τα πλαίσια που έχουμε παρατηρήσει εκτενώς δεν συναντάει κανείς χυτά τμήματα και η ακρίβεια της κατασκευής κάποιων αλουμινένιων πλαισίων προδίδει το γεγονός ότι οι δοκοί τους δεν προέρχονται από εξελασμένα τμήματα αλουμινίου.

 

Ποιος θα το φανταζόταν ότι κάποιος κατασκευάζει αλουμινένια πλαίσια (δοκούς, λαιμό, έδρα πιρουνιού και ψαλίδι) εξολοκλήρου από μασίφ αλουμίνιο. Η συγκεκριμένη εταιρεία –GPMS- είναι εξειδικευμένη στο χώρο των αγωνιστικών μοτοσυκλετών και έχει σχεδιάσει με μεγάλη επιτυχία πλαίσια για την ομάδα του Kenny Roberts επί σειρά ετών. Αν γυρίσει κανείς το χρόνο πίσω στο έτος 2006 θα εκπλαγεί από τις επιδόσεις του Kenny Roberts Jr που η μοτοσυκλέτα του φορούσε 1000άρι μοτέρ της Honda. Η εταιρεία εργάστηκε στενά με την ομάδα του Roberts από το 2003 μέχρι το 2007 σε όλα τα project.  Ένα μασίφ αλουμινένιο ψαλίδι δοκιμάζεται σχολαστικά σε κατάλληλη βάση εφοδιασμένη με μικρόμετρα και μετρητές κόπωσης για να διασφαλιστούν τα τεχνικά του χαρακτηριστικά (κυρίως η ελαστικότητα και η ακαμψία) στα στάνταρντ που επιθυμεί ο οδηγός ή η ομάδα. Με την ηλεκτρονική φρέζα μπορείς να φέρεις το πάχος του μετάλλου με μεγάλη ακρίβεια στην διάσταση που ορίζει το μοντέλο που έχει σχεδιαστεί τον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Κατά αυτό τον τρόπο μπορείς να κάνεις εκπληκτικούς συνδυασμούς στην σχεδίαση ενός πλαισίου. Σύμφωνα με τον Barry Ward, τοποθετούνται με χειρουργική ακρίβεια σε μυστικά σημεία του ψαλιδιού έξυπνες συσκευές ρύθμισης της ελαστικότητας. Κατά αυτό τον τρόπο μπορεί κανείς να ελέγξει σε μεγάλο βαθμό την λειτουργία του ψαλιδιού χωρίς να χρειάζεται άμεσα η σχεδίαση ενός νέου, που το κόστος του ξεπερνάει τα 9,000 Ευρώ.

 

Αυτές οι μικρές λεπτομέρειες παίζουν σημαντικό ρόλο όταν κυνηγάει κανείς να κόψει τα δέκατα της διαφοράς που τον διαχωρίζουν από τον προπορευόμενο αναβάτη. Και αυτός είναι ίσως ο πραγματικός λόγος που έκανε την τεχνολογία να στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση, την κατασκευή του πλαισίου εξ ολοκλήρου από μασίφ αλουμινένια τμήματα.

 

Πρόσφατα πληροφορηθήκαμε ότι η συγκεκριμένη εταιρεία σχεδιάζει ένα μασίφ αλουμινένιο πλαίσιο για τα χαρακτηριστικά του crossplane κινητήρα της Yamaha R1. Αποτελεί στην ουσία ένα νέο project σε συνεργασία με την Βρετανική εταιρεία Reynolds, με στόχο την κατασκευή μίας νέας μοτοσυκλέτας CRT.

 

Η Honda χρειάστηκε αρκετά χρόνια για να λύσει τους γρίφους το αλουμινίου στην κατασκευή πλαισίων ενώ η Ducati ακόμη δεν βρήκε τη λύση με την FTR. Φυσικά κανείς από το στρατόπεδο της Yamaha δεν ανακοινώνει το πώς κατασκευάζει τα πλαίσιά της η Ιαπωνική εταιρεία. Μήπως ακολουθεί και εκείνη κάποια παρόμοια τεχνική;

 

 

Κείμενο-Φωτ.: Βασίλης Μωραΐτης

 

Επόμενο άρθρο »

Mat Oxley: Θα σας λείψει

« Προηγούμενο άρθρο

Ο Gigi βιντεοσκοπεί τον Rossi

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα