• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
1ος Αγώνας - GP Ταϊλάνδης (Burriram)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
O Stoner μιλάει για τα 1000ρια
Οι διαφορές με τα 800αρια και άλλα άκρως ενδιαφέροντα
Νέα 09/07/2011 - 03:32

 

Η Honda Motor Sports έδωσε στην δημοσιότητα μια συνέντευξη του Stoner, ο οποίος απαντά σε ερωτήσεις για τα πρωτότυπα του 2012 των 1000cc και για θέματα οδηγικά, αλλά και χαρακτηριστικών των νέων μοτοσυκλετών.

 

Ε: Μπορείς να μας εξηγήσεις, σε μια συγκεκριμένη στροφή, τη διαφορά στην τεχνική οδήγησης μεταξύ της φετινής Repsol Honda RC212V και της μοτοσυκλέτας του 2012;

 

Είναι πραγματικά δύσκολο να το εξηγήσεις, γιατί βασικά δεν υπάρχουν ούτε δύο στροφές στον κόσμο που να είναι ίδιες. Έτσι το να της οδηγήσεις με τον ίδιο τρόπο, πιστεύω αυτό με κάνει να διαφέρω μερικές φορές από άλλους οδηγούς, είναι ότι επιτίθεμαι σε κάθε στροφή με τον τρόπο που χρειάζεται να οδηγηθεί. Θα υπάρχουν διαφορετικά κομμάτια ασφάλτου, διαφορετικές επιφάνειες σε διαφορετικά σημεία. Και κάποιες φορές η θεωρητική ιδανική γραμμή δεν θα είναι η ιδανική γραμμή σε αυτήν την συγκεκριμένη στροφή, έτσι το σωστό είναι να προσαρμόζεις τον εαυτό σου σε κάθε μέρος της πίστας. Το πως πρέπει να περάσεις κάθε στροφή είναι λίγο δύσκολο. Σε κάθε πίστα που πηγαίνεις δεν μπορείς απλά να οδηγήσει με την μέθοδο που ξέρεις και στην πράξη πρέπει να οδηγήσεις με τον τρόπο που πρέπει να οδηγηθεί. Μερικές φορές μπορεί να είναι περίπλοκο. Με την 1000 πιστεύω ότι θα είναι λίγο ευκολότερο, γιατί θα μπορείς να διορθώσεις λίγο με την δύναμη. Αλλά την ίδια στιγμή θα συγκεντρώνεσαι περισσότερο στο πως θα βγεις από την στροφή, παρά το να έχεις μεγάλη ταχύτητα μέσα στη στροφή. Θα εξακολουθήσει να είναι σημαντικό το πως πας μέσα στην στροφή, αλλά πιστεύω περισσότερο στην είσοδο και στην έξοδο της στροφής, από τις γραμμές που είχαμε σε αυτήν την περιοχή με τα 800αρια μέσα στην στροφή. Αυτό θα αλλάξει λίγο τον τρόπο που θα οδηγούν όλοι.

 

Ε: Αυτό θα αλλάξει και τον τρόπο εξέλιξης ενός Αγώνα;

 

Και ναι και όχι. Δεν είμαι απόλυτα σίγουρος. Πιστεύω ότι όπως ήταν πριν τα 1000ρια, ήταν ακόμη μια μάχη ελαστικών και ήταν μάχη ελαστικών και στα πρώτα χρόνια στα 800αρια, γεγονός που είχε δώσει μερικούς ωραίους αγώνες και προσπεράσματα. Τώρα με τα 1000αρια δεν θα είναι πολύ διαφορετικά. Οδήγησα την 1000αρα και μετά την 800αρα και δεν υπήρχαν μεγάλες διαφορές. Η κύρια διαφορά που καταλαβαίνεις είναι στις ψηλές ταχύτητες, 4η, 5η, 6η, με τα 800 βασικά δεν έχεις πολύ δύναμη για να σπινάρεις το λάστιχο, έτσι όταν σπινάρεις πρέπει να είσαι στην κόψη του λάστιχου. Αλλά με τα 1000 μπορείς να σπινάρεις ακόμη και όταν σηκώνεις την μοτοσυκλέτα στην έξοδο της στροφής. Αυτό το σημείο θα είναι λίγο διαφορετικό στο βρεγμένο σε διαφορετικές καταστάσεις. Επίσης πιστεύω ότι ο τρόπος που ελέγχεις τις σούζες θα είναι λίγο διαφορετικός. Τα 1000 θα θέλουν να σηκωθούν σε περισσότερες ταχύτητες από ότι τα 800, στην 2η, 3η, μερικές φορές και στην 4η. Τα 1000 θα θέλουν να κάνουν σούζα σε κάθε ταχύτητα, έτσι θα πρέπει να το ελέγχεις αυτό λίγο περισσότερο. Αλλά πέρα από αυτά οι οδηγοί θα προσαρμόσουν τον τρόπο που πρέπει να οδηγηθούν. Αυτοί που είναι μπροστά, είναι εκεί για κάποιο λόγο και θα προσαρμοστούν γρήγορα.

 

Ε: Μερικοί οδηγοί πιστεύουν ότι με την περισσότερη ροπή θα μπορούν να κάνουν ένα προσπέρασμα στην έξοδο της στροφής. Και επίσης με μεγαλύτερη τελική ταχύτητα θα αλλάξουν τα σημεία φρεναρίσματος και τα περισσότερα προσπεράσματα γίνονται στα φρένα τώρα. Θα υπάρξουν περισσότερες ευκαιρίες προσπερασμάτων;

 

Πιστεύω ότι δεν είναι οι μοτοσυκλέτες που περιορίζουν τα προσπεράσματα, απλά πιστεύω ότι έχει γίνει τόσο επαγγελματικό το σπορ που οι οδηγοί δεν κάνουν λάθη όπως συνηθιζόταν. Ο καθένας πρέπει να εκπαιδεύει τον εαυτό του στο πως να οδηγεί αυτές τις μοτοσυκλέτες. Στο παρελθόν, αν πας αρκετά πιο πίσω, οι οδηγοί κάπνιζαν πριν την εκκίνηση και δεν ήταν κουρασμένοι στο τέλος του αγώνα. Αυτές οι μοτοσυκλέτες παίρνουν σε φυσική κατάσταση πολύ περισσότερα από σένα. Και πιστεύω ότι το επίπεδο των οδηγών, σε σύγκριση με το παρελθόν, είναι ανεβασμένο, γιατί όλοι ξέρουν τώρα τι πρέπει να κάνουν. Έτσι δεν πιστεύω ότι θα αλλάξει πολύ. Ακόμη ο Dani (Pedrosa) με ίδια μοτοσυκλέτα με μένα είναι ικανός να με περάσει στην επιτάχυνση, απλά λόγω του τρόπου που οδηγεί. Έτσι αυτό το πλεονέκτημα είναι δικό του. Αλλά έχει κάποιες αδυναμίες στον τρόπο που οδηγεί. Έτσι υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι να οδηγήσεις, διαφορετικές τεχνικές να χρησιμοποιήσεις, αλλά πιστεύω ότι οι αγώνες γενικά πάντα εξελισσόταν και πήγαιναν σε αυτήν την κατεύθυνση. Ακόμη και στο motocross δυσκολεύεσαι να δεις προσπεράσματα πια. Φαίνεται ότι υπάρχει μια γραμμή στο motocross. Ο καθένας την ακολουθεί σωστά. Πρέπει να βγεις εκτός γραμμής για να περάσεις και να πάρεις μια γραμμή που δεν μπορεί να πάρει κανείς άλλος ή να δοκιμάσεις κάτι αναπάντεχο. Αλλά αυτό είναι μεγάλο ρίσκο. Είναι το ίδιο στο MotoGP. Πρέπει να πάρεις μεγάλο ρίσκο για να περάσεις τώρα, γιατί το motorsport έχει πάει λίγο μπροστά. Ο τρόπος οδήγησης έχεις εξελιχθεί και αυτός πιστεύω είναι ο τρόπος για το μέλλον. Νεότερα παιδιά από μας θα έλθουν και θα κάνουν πράγματα που ούτε τα φανταζόμαστε, έτσι θα είναι κάτι ανάλογο.

 

Ε: Πως είναι τα 1000 σε σχέση με τα 990 του 2006;

 

Λίγο πολύ ίδια, πιστεύω. Έχουν περισσότερο γρύλισμα. Όπως είπα όταν πήγα από τα 1000 στα 800, δεν παρατήρησα μεγάλη διαφορά, απλά μια μικρή διαφορά, ειδικά στις μεγαλύτερες ταχύτητες, γιατί δεν μπορείς να βάλεις κάτω αυτήν την δύναμη, όπως και νάχει, αλλά τα 800αρια έχουν αρκετή δύναμη για να σπινάρουν και υπάρχει μόνο όση μπορείς να βάλεις κάτω στην άσφαλτο. Έτσι ναι, το να πηγαίνουμε πίσω στα 1000 ήταν πολύ ίδιο με αυτό που είχαμε. κρατάς αυτήν την ταχύτητα λίγο παραπάνω στο τέλος της ευθείας, μπορείς να χρησιμοποιείς υψηλότερη ταχύτητα στο κιβώτιο, γιατί έχεις αυτήν την μεγαλύτερη ροπή στα χαμηλά. Έτσι μπορείς να οδηγήσεις με μερικούς διαφορετικούς τρόπους. Εκτός από αυτό στις ψηλότερες ταχύτητες θα μπορείς να παίξεις λίγο παραπάνω.

 

Ε: Φαίνεται ότι μπορείς να ανοίγεις το γκάζι νωρίτερα από τους περισσότερους οδηγούς. Είναι αυτό ένα από τα δυνατά σου σημεία;

 

Δεν έχω ιδέα, για να είμαι ειλικρινής. Είναι δύσκολο να το ξέρεις, εκτός αν κοιτάζεις στα δεδομένα της τηλεμετρίας τα δυνατά και τα αδύνατά σου σημεία σε σχέση με άλλων οδηγών. Πολύ σπάνια κοιτώ τα δεδομένα, εκτός αν η ομάδα μου πει ότι μπορούμε να κάνουμε κάτι λίγο καλύτερο εδώ ή εκεί. Αν αισθάνομαι ότι δεν ξέρω που χάνω το χρόνο, τότε που το δείχνουν. Αλλά βασικά ποτέ δεν το κάνουμε αυτό. Πάντα ξέρω που μπορώ να βελτιωθώ. Στην 1η στροφή στο Κατάρ, δεν ξέρω. Κανονικά αισθάνομαι αρκετά καλά σε αυτήν την στροφή. Από τότε που είμαι στην Honda, έχω πολύ περισσότερη πληροφόρηση από ότι είχα με την Ducati και αμέσως ένιωσα καλύτερα. Και ναι, μπορούσα να ανοίξω τέρμα το γκάζι αρκετά νωρίς και ναι, αυτό με βοήθησε να περάσω την στροφή, από το να πάρω την μεγάλη ανοικτή γραμμή και να μπω ανοικτά σε αυτήν.

 

Ε: Κάποιοι οδηγοί πιστεύουν ότι η ταχύτητά σου στην είσοδο της στροφής είναι εκπληκτική. Πιστεύεις ότι το μπροστινό της Honda σου επιτρέπει να το κάνεις αυτό με περισσότερη αυτοπεποίθηση;

 

Με την Honda έχω σαφώς πολύ περισσότερη εμπιστοσύνη στο μπροστινό. Όχι πάντα, αλλά όταν το κάνουμε να λειτουργεί σωστά, ξέρουμε τι κάνει. Όταν δουλεύει σου δίνει λίγο περισσότερη προειδοποίηση επίσης. Όλο το πλαίσιο ταλαντώνεται με διαφορετικό τρόπο. Αισθάνεσαι το μπροστινό να φεύγει και μπορείς να το σώσεις. Έτσι είναι αρκετά ευχάριστο το να είμαι πάνω σε μια Honda φέτος και να μπορώ να πιέζω στις στροφές. Ξέρω ότι το μπροστινό πάει να φύγει, θα μου δώσει μια προειδοποίηση πρώτα και αυτό είναι κάτι που μου κάνει τη ζωή ευκολότερη, γιατί μπορώ να σηκώσω την μοτοσυκλέτα νωρίτερα και να μείνω όρθιος. Η είσοδος στην στροφή ήταν ένα από τα αδύναμα σημεία μου. Όταν έφτασα για πρώτη χρονιά στα MotoGP, στα 250 και στα 125, το σημείο φρεναρίσματός μου ήταν ένα από τα χειρότερα. Έτσι τώρα το έκανα ένα από τα καλύτερα και μπορώ να πλασάρω το πίσω μέρος σε όλη την είσοδο και να πλαγιάζω την μοτοσυκλέτα στην μέση της στροφής. Δούλεψα πολύ σε πράγματα που ήξερα ότι έπρεπε να κάνω τα αδύνατα σημεία μου δυνατότερα. Πιστεύω ότι το καλύτερο που έχεις να κάνεις ως οδηγός είναι να παραδεχτείς το που είσαι πιο αδύναμος και να δουλέψεις σε αυτές τις περιοχές, από το να κατηγορείς άλλα πράγματα ή να κατηγορείς τον εξοπλισμό σου.

 

E: Αρκετοί οδηγοί είχαν προβλήματα με το μπροστινό λάστιχο στο Assen και το Mugello. Μία εξήγηση ήταν το πολύ πίσω φρένο και πλασάρισμα της μοτοσυκλέτας. Πιστεύεις ότι αυτό έφερε τη φθορά στο μπροστινό λάστιχο;

 

Εξαρτάται από το set-up της μοτοσυκλέτας. Εξαρτάται από το πόσο βάρος είναι στο μπροστινό. Έτσι μπαίνεις στην στροφή και κανονικά η μοτοσυκλέτα μου είναι ρυθμισμένη έτσι ώστε να αφήνω το μπροστινό φρένο λίγο νωρίτερα. Μάλλον έχουμε λίγο πιο σφιχτά ελατήρια μέσα. Έτσι μπορώ να μπω σε μια στροφή ανοικτά και πρέπει να κάνω τη μοτοσυκλέτα να στρίψει, κρατώντας τη μοτοσυκλέτα ζυγισμένη και φορτισμένη. Αν δεν το θέλεις πρέπει να έχεις μια μοτοσυκλέτα που όταν αφήνεις το φρένο δεν θέλει να ανοίξει τόσο πολύ. Έτσι έχει ακόμη όλο το βάρος στο μπροστινό, αλλά με διαφορετικό τρόπο. Είναι κάτι περίεργο. Νομίζω ότι ο Andrea (Dovizioso) το είχε αρκετά άσχημα στη μοτοσυκλέτα του στο Assen και πιέζει το μπροστινό στην είσοδο πολύ, πολύ σκληρά. Θεωρώ ότι του αρέσει να δουλεύει πολύ σε αυτόν τον τομέα. Εγώ προτιμώ να είμαι λίγο πιο ισορροπημένος. Είναι διαφορετικές τεχνικές, διαφορετικός τρόπος που φορτίζεις το λάστιχο και διαφορετικές ρυθμίσεις που χρησιμοποιείς για να εκμεταλλευτείς την τεχνική σου και αυτό ακριβώς είναι το γιατί δύο οδηγοί δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν το ίδιο set-up, γιατί έχουν διαφορετικό τρόπο οδήγησης.

 

Ε: Mε τόσες διαφορές στο στυλ μεταξύ σας, πως αυτό οδηγεί την εξέλιξη του βασικού πακέτου για τη νέα μοτοσυκλέτα των 1000cc;

 

Πιστεύω ότι είναι δυνατό σημείο το να έχεις περισσότερους οδηγούς να δοκιμάζουν την μοτοσυκλέτα. Πιστεύω ότι υπάρχει μια μεγάλη παρανόηση ότι κάποιος πρέπει να εξελίσσει την μοτοσυκλέτα για τον ίδιο, γιατί μερικές φορές αυτοί που το κάνουν έχουν αδύνατα σημεία που θα τα αναπαράγουν σε αυτήν την μοτοσυκλέτα και έτσι να μην καταφέρει να γίνει ένα καλό πακέτο γενικά. Έτσι πιστεύω ότι όσοι περισσότεροι την οδηγούν, εννοώ τοπ οδηγοί που δίνουν πληροφόρηση για αυτήν, ίσως ένας οδηγός είναι δυνατότερος και έχει περισσότερη ευαισθησία σε ένα τομέα της μοτοσυκλέτας, έτσι αυτοί θα είναι ικανοί να δώσουν την πληροφόρησή τους περισσότερο από έναν άλλο και έτσι όλα συγχρονίζονται και συνθέτουν μια σπουδαία δουλειά για να κάνουν μια ισορροπημένη μοτοσυκλέτα και από κει μπορείς να πας στο δικό σου δρόμο. Αλλά κυρίως είναι η ακαμψία του πλαισίου. Μπορούμε να αλλάξουμε την γεωμετρία αρκετά μόνοι μας, αλλά είναι η ακαμψία του πλαισίου, ο τρόπος που την αισθάνεσαι που δίνει τη θέση. Πιστεύω ότι έχοντας περισσότερα δεδομένα θα είναι ένας καλύτερος τρόπος.

Επόμενο άρθρο »

To σπίτι του Rossi στην Tavullia

« Προηγούμενο άρθρο

Εκδήλωση μνήμης για τον Tomizawa

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα
Δημοσκόπηση
ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ ΤΟΥ 2025;
  • Ο ΧΟΡΧΕ ΜΑΡΤΙΝ ΠΟΥ ΘΑ ΑΝΕΒΑΣΕΙ ΤΗΝ ΑΠΡΙΛΙΑ ΣΕ ΑΛΛΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
  • Ο ΠΕΚΟ ΜΠΑΝΙΑΪΑ ΠΟΥ ΕΜΑΘΕ ΑΠΟ ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΟΥ
  • Ο ΜΑΡΚ ΜΑΡΚΕΘ ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙ ΠΙΑ ΙΔΙΑ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΑ ΜΕ ΤΟΝ ΠΕΚΟ
  • Ο ΠΕΔΡΟ ΑΚΟΣΤΑ ΠΟΥ ΕΠΙΣΗΣ ΕΜΑΘΕ ΑΠΟ ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΟΥ
  • ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΙΠΟΥΣ ΟΔΗΓΟΥΣ