• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
1ος Αγώνας - GP Ταϊλάνδης (Burriram)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Υβριδική μοτοσυκλέτα: Συνδυάζει πλεονεκτήματα, αλλά με τι κόστος;
Νέα Αγοράς 28/09/2023 - 15:38

του Νεκτάριου Διατσίδη

 

Με το περιβαλλοντικό πρόβλημα και τις εκπομπές καυσαερίων του κινητήρα εσωτερικής καύσης που καίει και λάδι, οι κατασκευαστές προσπαθούν να αναπτύξουν εναλλακτικές τεχνολογίες και η μοτοσυκλέτα δεν διαφέρει στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ενώ οι πλήρως ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες είναι η πιο εύκολη λύση, δεν είναι απαραίτητα η καλύτερη λόγω των προφανών περιορισμών και προβλημάτων τους.

Μια άλλη λύση είναι το υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης της μοτοσικλέτας, το οποίο συνδυάζει βενζινοκινητήρα και ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης. Υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα στην ιδέα και υπήρξε μικρή κίνηση στον κλάδο προς μια υβριδική λύση, αλλά παραμένει μια ενδιαφέρουσα εναλλακτική λύση.

Μια υβριδική μοτοσυκλέτα έχει κινητήρα εσωτερικής καύσης βενζίνης και ηλεκτροκινητήρα. Υπάρχουν δύο τύποι υβριδικών κινητήρων. Ένα σύστημα μετάδοσης της κίνησης είναι το Parallel Hybrid που έχει έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης και έναν ηλεκτροκινητήρα, με τους δύο κινητήρες να μπορούν να κινήσουν τον πίσω τροχό, είτε μαζί, είτε μεμονωμένα. Ένα δεύτερο σύστημα υβριδικών, είναι μόνο ο ηλεκτροκινητήρας να κινεί τον πίσω τροχό, ενώ ο κινητήρας εσωτερικής καύσης να είναι εκεί για να παράγει ηλεκτρική ενέργεια, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί απευθείας ή να αποθηκευτεί σε μπαταρίες. Το πλεονέκτημα αυτών των υβριδικών είναι ότι ο κινητήρας μπορεί να είναι πολύ μικρότερος από τον κινητήρα που θα μπορούσε να κινήσει την μοτοσυκλέτα και μπορεί να λειτουργεί με την πιο αποδοτική λειτουργία του.

Οι μοτοσυκλέτες καταναλώνουν ήδη κάπως λιγότερα καύσιμα από τα αυτοκίνητα για το ίδιο ταξίδι. Ωστόσο, πολλές πόλεις σε πολλές χώρες νομοθετούν κατά οποιασδήποτε μορφής οδήγησης οχημάτων με καύση βενζίνης ή ντίζελ εντός καθορισμένων ορίων της πόλης, προκειμένου να αποτραπεί η υπερβολική ρύπανση από τα καυσαέρια. Παρόλο που οι μοτοσυκλέτες καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα και καταλαμβάνουν πολύ λιγότερο χώρο, τόσο κατά την οδήγηση όσο και κατά τη στάθμευση, απαγορεύονται επίσης. Η δυνατότητα χρήσης ηλεκτροκινητήρα όταν βρισκόμαστε σε ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων στις πόλεις και μετά η εναλλαγή σε κινητήρα εσωτερικής καύσης όταν βρισκόμαστε σε ανοιχτό δρόμο, προσφέρει το καλύτερο και από τις δύο μορφές κίνησης. Μια υβριδική μοτοσυκλέτα, είτε πρόκειται για παράλληλη υβριδική είτε για υβριδική με μικρό κινητήρα, είναι η καλύτερη και των δύο κόσμων - της ηλεκτρικής και της βενζινοκίνητης.

Ένα από τα προβλήματα των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών είναι το άγχος της αυτονομίας και ο χρόνος επαναφόρτισης, που μπορεί να είναι σύντομος αλλά και μεγάλος χρονικά, ενώ κανένας από τους δύο τρόπους δεν είναι πρακτικός όταν έξω από μια κατοικημένη περιοχή οι σταθμοί επαναφόρτισης μπορεί να είναι ελάχιστοι. Αλλά είναι ήσυχες και καθαρές σε ένα αστικό περιβάλλον. Οι βενζινοκινητήρες μπορεί να είναι θορυβώδεις και ρυπογόνοι, αλλά η διαθεσιμότητα βενζίνης είναι καθολική και επομένως είναι απίθανο να βρεθούμε ποτέ μακριά από ένα βενζινάδικο και χρειάζονται λίγα λεπτά για να γεμίσουμε το ρεζερβουάρ.

Οποιαδήποτε νέα τεχνολογία είναι ακριβή και οι υβριδικές μοτοσυκλέτες δεν θα είναι διαφορετικές. Οι εταιρείες έχουν ξοδέψει εκατομμύρια - και θα συνεχίσουν να ξοδεύουν εκατομμύρια - για την ανάπτυξη υβριδικής τεχνολογίας και μέχρι να αρχίσουν να πωλούν σε χιλιάδες, η απόδοση της επένδυσης μπορεί να επιτευχθεί μόνο κάνοντας κάθε όχημα που πωλείται εξωφρενικά ακριβό. Τελικά, η τεχνολογία θα γίνει συνηθισμένη και πολύ φθηνότερη, αλλά, μέχρι τότε, χρειάζεται να πληρώσουμε αρκετά για την περιβαλλοντική προστασία.

Η λειτουργία μιας καθαρής ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας δεν είναι τόσο ακριβή, τουλάχιστον αν δεν ανέβει υπερβολικά το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά μια πλήρης φόρτιση κοστίζει πολύ λιγότερο από ένα γεμάτο ρεζερβουάρ.Υπάρχει όμως η αναμονή του χρόνου και η ταλαιπωρία κατά τη φόρτιση των μπαταριών. Η λειτουργία ενός βενζινοκινητήρα είναι ακριβή, όχι μόνο λόγω της τιμής της βενζίνης, αλλά και του κόστους συντήρησης. Έπειτα, υπάρχουν οι χρεώσεις που θα επιβάλλουν όλο και περισσότερο οι πόλεις για την οδήγηση βενζινοκίνητης μοτοσικλέτας εντός των ζωνών χαμηλών εκπομπών ρύπων.

Μια υβριδική μοτοσυκλέτα, θα είναι πολύ φθηνότερη, αν διαθέτει μικρό κινητήρα εσωτερικής καύσης, επειδή ένας μικρός βενζινοκινητήρας, που λειτουργεί με τη βέλτιστη ταχύτητα, φορτίζει τις μπαταρίες ή παρέχει ηλεκτρική ενέργεια απευθείας στον ηλεκτροκινητήρα. Βρισκόμαστε στην αρχή της καμπύλης ανάπτυξης των υβριδικών μοτοσυκλετών, αλλά ήδη οι εξελίξεις που έχουν γίνει είναι εντυπωσιακές. Αυτό δεν είναι ένα πρόγραμμα ανάπτυξης που πρόκειται να σταματήσει σύντομα, επομένως οι υβριδικές μοτοσυκλέτες θα γίνονται όλο και καλύτερες καθώς συγκεντρώνεται περισσότερη εμπειρία από τη λειτουργία τους στον πραγματικό κόσμο από χιλιάδες αναβάτες, τα σφάλματα και τα προβλήματα επισημαίνονται και αντιμετωπίζονται με νέες τεχνολογίες για τη βελτίωση της απόδοσης τόσο του βενζινοκινητήρα, όσο και των μπαταριών και των ηλεκτροκινητήρων.

Όπως έχουμε δει με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που χρειάζεται πολύς χώρος για να χωρέσουν τεράστιες και βαριές μπαταρίες, οι οποίες ούτως ή άλλως απαιτούνται για την αντιμετώπιση της κίνησης του μεγάλου βάρους ενός αυτοκινήτου, η κατασκευή επαρκούς ισχύος μπαταρίας και ενός ηλεκτροκινητήρα σε μια μοτοσυκλέτα για να είναι αυτή μικρή και ελαφριά έτσι ώστε να μπορεί να την χειριστεί οποιοσδήποτε με ευκολία, είναι ένας από τους μεγαλύτερους πονοκεφάλους που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές. Αν φανταστούμε και την τοποθέτηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης, μαζί με το ρεζερβουάρ καυσίμου και όλα αυτά μεταξύ δύο τροχών χωρίς να είναι φαρδύτερη από μια κανονική μοτοσυκλέτα και πιο βαριά επίσης, τότε έχουν λυθεί τα πιο σοβαρά προβλήματα. Φυσικά, αυτή η προσπάθεια θα προωθήσει την ταχεία ανάπτυξη όλο και μικρότερων κινητήρων και μπαταριών, αλλά αυτό θα πάρει χρόνο.

Πρόσφατα, η Kawasaki αποκάλυψε σχέδια διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας που έγιναν το 2019 και δείχνουν λεπτομέρειες του σχεδιασμού της υβριδικής μοτοσυκλέτας της, οπότε περιμένουμε να δούμε τις εξελίξεις. Στο χώρο του MotoGP έχουν γίνει προτάσεις και συζητήσεις αλλά για τα επόμενα χρόνια δεν υπάρχει η πρόθεση να χρησιμοποιηθεί αυτή η τεχνολογία, όπως συμβαίνει στο χώρο της F1. Είναι όμως κάτι που πολύ αργότερα θα έχει ενδιαφέρον να συμβεί καθώς το κόστος είναι το κυριότερο πρόβλημα και αυτό ίσως μετά από πολλά χρόνια να μην είναι τόσο μεγάλο, ενώ μία ήπια υβριδική τεχνολογία για την ανάκτηση ηλεκτρικής ενέργειας κυρίως στις εισόδους των ανοιχτών παρατεταμένων στροφών θα είναι κάτι εφικτό και θα δώσει ακόμη περισσότερο ενδιαφέρον για μία τεχνολογία που φαίνεται να κερδίζει έδαφος στις μοτοσυκλέτες παραγωγής.

 

 

Επόμενο άρθρο »

Η Honda NT1100, η πιο δημοφιλής τουριστική αποκτάει νέα χρώματα.

« Προηγούμενο άρθρο

Νέα Brabus 1300 R Masterpiece Edition περιορισμένης παραγωγής 

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα
Δημοσκόπηση
ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ ΤΟΥ 2025;
  • Ο ΧΟΡΧΕ ΜΑΡΤΙΝ ΠΟΥ ΘΑ ΑΝΕΒΑΣΕΙ ΤΗΝ ΑΠΡΙΛΙΑ ΣΕ ΑΛΛΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
  • Ο ΠΕΚΟ ΜΠΑΝΙΑΪΑ ΠΟΥ ΕΜΑΘΕ ΑΠΟ ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΟΥ
  • Ο ΜΑΡΚ ΜΑΡΚΕΘ ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙ ΠΙΑ ΙΔΙΑ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΑ ΜΕ ΤΟΝ ΠΕΚΟ
  • Ο ΠΕΔΡΟ ΑΚΟΣΤΑ ΠΟΥ ΕΠΙΣΗΣ ΕΜΑΘΕ ΑΠΟ ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΟΥ
  • ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΙΠΟΥΣ ΟΔΗΓΟΥΣ