• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
20ος Αγώνας - GP Valencia (Montmelo Barcelona)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Fast and Safe Track Days - Συμβουλές για ασφαλή οδήγηση στην πίστα
Πρακτικά πράγματα που πρέπει να προσέχουμε στην πίστα
Fast & Safe 06/03/2010 - 10:25

 


Συμβουλές για ασφαλή οδήγηση στην πίστα

 

Στην πίστα οδηγούμε σχεδόν πάντα με supersport μαλακές γόμες στα λάστιχά μας, που πρέπει να είναι όσο γίνεται πιο καινούργια - αποφεύγοντας τα πολυδουλεμένα λάστιχα, με πιέσεις 31-32 psi εμπρός και 30-31 πίσω, εκτός εάν ο κατασκευαστής των ελαστικών προτείνει διαφορετικά.

Οι τρεις πρώτοι γύροι πρέπει να είναι αναγνωριστικοί, καταγράφοντας το κάθε τι στη πίστα και με αυξανόμενο ρυθμό στο κάθε γύρο, δίνουμε τη δυνατότητα στα λάστιχα να έλθουν σε θερμοκρασία λειτουργίας.

 

Κρύα λάστιχα: συνεπάγεται πτώση, ακόμη και με μέτριο ρυθμό. Προσπαθούμε να μάθουμε την πίστα και να την καταγράφουμε στο μυαλό μας τοποθετώντας νοητικά σημάδια, που φρενάρουμε, που βάζουμε την κορυφή (άπεξ), πότε ανοίγουμε το γκάζι και ποιες είναι οι πιο γρήγορες και ασφαλείς γραμμές, συμβουλευόμενοι και τους έμπειρους πλοηγούς (leaders) των Fast & Safe Trackdays, που έχουν δεκαετίες αγωνιστικής εμπειρίας και γνώσης. (Τάκης Λιναράς, Τάκης Σαμαρτζής, Κυριάκος Αντωνίου)

 

Η μοτοσυκλέτα πρέπει να είναι σε άψογη κατάσταση ειδικά σε ελαστικά, φρένα (τακάκια, αλλαγή υγρών φρένων), γρανάζια - αλυσίδα, για να μην θέτουν οι συμμετέχοντες, τον εαυτό τους και τους άλλους σε κίνδυνο. Μοτοσυκλέτες που δεν τηρούν αυτές τις προϋποθέσεις, θα απομακρύνονται κατά τη διάρκεια του τεχνικού ελέγχου, που προηγείται της οδήγησης στα Fast & Safe Trackdays, από έμπειρο και πτυχιούχο μηχανικό μοτοσυκλετών. Η ασφάλεια πάντα προηγείται.

 

Έχει παρατηρηθεί ότι πολλοί συμμετέχοντες, έρχονται στο τεχνικό έλεγχο με πολύ σφιχτές ρυθμίσεις αναρτήσεων, στην προφόρτιση ελατηρίων και αποσβέσεων, θεωρώντας ότι η οδήγηση σε πίστα προϋποθέτει «κούτσουρα» αναρτήσεις. Λογική τελείως λανθασμένη, ειδικά για τις ελληνικές πίστες και δρόμους που έχουν ανωμαλίες, μέτριο οδόστρωμα, αλλά και σχετικά αργές στροφές. Στον τεχνικό έλεγχο των Fast & Safe Trackdays, ρυθμίζονται ή δίνονται οδηγίες στους συμμετέχοντες, από μηχανικούς και πλοηγούς, για το σωστό «στήσιμο» των αναρτήσεων.

 

Στον τεχνικό έλεγχο οι συμμετέχοντες μπορούν να μετρήσουν αλλά και να προσθέσουν αέρα στα λάστιχα τους. Επίσης υπάρχει ειδικό όργανο (ντουρόμετρο) που μετράει τη σκληρότητα της γόμας των ελαστικών, τα οποία υποδεικνύονται αν είναι κατάλληλα για την πίστα ή αν έχουν ξεραθεί - σκληρύνει από τη χρήση, ή είναι σκληρά εκ κατασκευής, εκτός supersport προδιαγραφών.

 

Τα Fast & Safe Trackdays σε συνεργασία με την Intramoto προσφέρουν στους συμμετέχοντες supersport ελαστικά της Metzeler και Pirelli, με ειδικές τιμές. Τα ελαστικά τοποθετούνται επί τόπου, από την κινητή μονάδα που υπάρχει στην πίστα, καθώς και ειδικός επί των ελαστικών, δίνει πληροφορίες και συμβουλές στους ενδιαφερόμενους. Προσέχουμε πάντα την παθητική ασφάλεια, φορώντας καλό κράνος (χωρίς προηγούμενα χτυπήματα), δερμάτινη φόρμα με αποσβέσεις σε ώμους, αγκώνες, γόνατα και γοφούς, καθώς και σύγχρονες αγωνιστικές μπότες. Απαραίτητα επίσης είναι τα προστατευτικά σπονδυλικής στήλης και πλευρών με προδιαγραφές CE-1621, και φυσικά δερμάτινα racing γάντια με ειδικά προστατευτικά.

 

Βασική αρχή είναι να μάθουμε να φρενάρουμε σωστά, χρησιμοποιώντας κατά 90% το εμπρός φρένο, πιέζοντας δυνατά τη μανέτα για σωστή και δυνατή επιβράδυνση. Επίσης, το γκάζι πρέπει να μένει σταθερό κατά τη διάρκεια της στροφής, για να μπορούμε να κατευθύνουμε τη μοτοσικλέτα στην επιθυμητή πορεία, μη ξεχνώντας να έχουμε το βλέμμα στραμμένο προς την έξοδο της στροφής.

 

Οι έχοντες ελάχιστη επαφή και γνωριμία της πίστας, πρέπει να συμμετέχουν στο γκρουπ των αρχάριων και να μαθαίνουν ακολουθώντας τον έμπειρο πλοηγό, τις σωστές γραμμές και τη ροή της πίστας, αποκτώντας εμπειρία αλλά και ασφαλή ρυθμό.

Το γκρουπ των έμπειρων (μπλε αυτοκόλλητο), απευθύνεται μόνο σε γρήγορους και εξοικειωμένους αναβάτες με το χώρο, αλλιώς είναι καλύτερα να επιλέξουν το ενδιάμεσο γκρουπ οδηγών για να αποκτήσουν την απαιτούμενη εμπειρία, ζητώντας και συμβουλές από τους πλοηγούς.

* Σε καμία περίπτωση κατά την οδήγηση στην πίστα, δεν φρενάρουμε απότομα χωρίς λόγο, επίσης δεν αλλάζουμε απότομα πορεία, διότι μας ακολουθούν ή βρίσκονται δίπλα μας άλλοι 20 τουλάχιστον οδηγοί. Οι απότομες αλλαγές πορείας ή το ξαφνικό φρενάρισμα χωρίς προειδοποίηση, συνεπάγεται σύγκρουση.

* Αν συμβεί κάποια απότομη πτώση αναβάτη – μοτοσυκλέτας, σε καμιά περίπτωση δεν σταματάμε μέσα στην πίστα για να βοηθήσουμε, θα επιληφθούν για αυτό οι κριτές και το ασθενοφόρο. Απλώς σηκώνουμε το χέρι ειδοποιώντας έτσι τους αναβάτες που ακολουθούν και τους κριτές, ενώ κόβουμε ταχύτητα.

 

ΣΗΜΑΙΕΣ

* Η κίτρινη σημαία στα χέρια των κριτών, σημαίνει ΠΡΟΣΟΧΗ, προειδοποίηση για κάποιο ατύχημα, ή λάδια στην πίστα, κόβουμε ταχύτητα, κινούμαστε σιγά, μέχρι να σταματήσουν οι κριτές να κινούν τις κίτρινες σημαίες.

* Η κόκκινη σημαία σημαίνει ΔΙΑΚΟΠΗ, λόγω κάποιου συμβάντος, κόβουμε ταχύτητα και συνεχίζουμε αργά μέχρι την ΕΞΟΔΟ των πιτς.

 

Τάκης Λιναράς

Επόμενο άρθρο »

Επιτυχημένο το 1ο Fast & Safe Track Day!

« Προηγούμενο άρθρο

Φωτογραφίες από το Fast & Safe Driving Experience στα Μέγαρα

Χορηγοί
Δημοσκόπηση
O MARTIN ΕΙΜΑΙ Ο ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ 2024;
  • ΝΑΙ, Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΩΝ 24 β. ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ΚΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΚΑΛΥΦΘΕΙ
  • ΟΧΙ, ΣΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΟΛΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΜΒΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΕΣΙΜΟ ΤΗΣ ΚΑΡΟ ΣΗΜΑΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟΥ