• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
4ος Αγώνας - Ισπανία (Jerez)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Οδηγούμε METZELER Racetec RR
Στις Σέρρες με Ducati Panigale 899
Τεστ-Μοντέλα 09/06/2015 - 10:41

Κείμενο: Δημήτρης Διατσίδης

Φωτογραφία: Χρύσανθος Οικονομίδης

Εξοπλισμός αναβάτη: Κράνος SHOEI X-Spirit II, Φόρμα Alpinestars, γάντια Ducati, Μπότες Alpinestars

Είναι πολλές οι φορές που οι φίλοι στην παρέα ρωτούν για τα λάστιχα: ποια είναι τα καλύτερα; είναι η πιο συνήθης ερώτηση, για να ακολουθήσουν αμέσως μετά τα φίλτρα που κάνουν την ερώτηση πιο συγκεκριμένη. Πρώτα-πρώτα δεν υπάρχει απάντηση σε αυτήν την ερώτηση, γιατί δεν διευκρινίζει ο ερωτών, σε ποιο πράγμα είναι τα καλύτερα. Για παράδειγμα τα απολύτως γρηγορότερα λάστιχα στον κόσμο σε δύο τροχούς είναι τα σλικ Bridgestone του MotoGP! Τα απολύτως γρηγορότερα με χάραξη είναι τα Pirelli των SBK!

“Καλά δεν ρωτήσαμε για αυτό, ποια είναι τα καλύτερα για μια supersport μοτοσυκλέτα που θα μπαίνει σε πίστα για track day και θα κάνει και χιλιόμετρα στο δρόμο”, απαντάει κάποιος από την παρέα, οπότε η συζήτηση μπορεί να συνεχιστεί πάνω σε πραγματική βάση.

Ψάχνοντας την απάντηση με τον Γιάννη Διατσίδη, αγωνιζόμενο στο παρελθόν, πατέρα τριών παιδιών και συντάκτη του περιοδικού MOTOGP WORLD, δανειστήκαμε την μικρή Ducati Panigale 899 των 148 ίππων, μια μοτοσυκλέτα δηλαδή που συνδυάζει τα στοιχεία των μικρότερων 600αριων και των μεγαλύτερων 1000ριων και ζητήσαμε τη βοήθεια ενός νέου, ανερχόμενου οδηγού track day με μικρή σχετικά εμπειρία από 600αρια του Λάμπρου Κουπριτζιώτη, έτσι είχαμε έναν πολύ γρήγορο, έναν μεσαίο οδηγό που υπογράφει το άρθρο και τον μεσαίο σχετικά άπειρο, ώστε να καλύψουμε όλο σχεδόν το φάσμα των οδηγών που αγαπούν την σπορ οδήγηση.

Βέβαια δεν ήταν καθόλου τυχαία η επιλογή ενός νέου ελαστικού της αγοράς για τη μικρή μας δοκιμή, αφού είναι σχεδόν σίγουρο ότι οι εταιρίες ελαστικών συνεχώς εξελίσσουν τα προϊόντα τους και έτσι ό,τι νεότερο κρύβει μέσα του νέες τεχνολογίες και νέες ιδέες που μπορούν να φανούν χρήσιμες στους μοτοσυκλετιστές όλου του κόσμου. Το νέο αυτό προϊόν μας το διέθεσε η δραστήρια αντιπροσωπεία της Metzeler & Pirelli στη χώρα μας, η INTRAMOTO του θρυλικού αγωνιζόμενου Βαγγέλη Ηλιόπουλου, ενός ανθρώπου που είναι από τους ελάχιστους πρωτοπόρους στους αγώνες και έχει μια ιστορία συναγωνισμού στην πίστα με θρυλικά ονόματα της παγκόσμιας ιστορίας των Grand Prix!!! To Racetec RR της Metzeler είναι η επιστέγαση μιας εξέλιξης μέσα από αγώνες οι συνθήκες των οποίων ταιριάζουν με τα δεδομένα των ελληνικών πιστών στα Μέγαρα και τις Σέρρες! Το είχαμε στη διάθεσή μας σε γόμες Κ2 για μπροστά και πίσω, δηλαδή τη μεσαία επιλογή. Αλλά ας δούμε πρώτα τι κρύβεται πίσω από το νέο Racetec που αλλάζει σημαντικά σε σχέση με τον προκάτοχό του, που είχαμε οδηγήσει στις Σέρρες πριν δυόμιση χρόνια παρέα με τον συντάκτη μας Κυριάκο Αντωνίου, ο οποίος λόγω δεύτερου παιδιού έμεινε πίσω στην Αθήνα.

R&D Έρευνα & Εξέλιξη

Η εξέλιξη της εταιρίας που κάνει μόνο λάστιχα μοτοσυκλέτας, δεν είχε μόνο σκοπό τις νίκες στους αγώνες (για την ιστορία το 2014 οι αναβάτες της Metzeler πέτυχαν 39 βάθρα με 16 νίκες στους κυριότερους αγώνες του είδους), αλλά θέλησε να προσφέρει ένα λάστιχο που θα παρέχει κορυφαίο κράτημα σε όλες τις συνθήκες, με εξαιρετική σταθερότητα και αντοχή. Για να το πετύχει αυτό κατασκεύασε το RR με νέες τεχνολογίες αλλάζοντας τα πάντα. Άλλαξε η κορώνα, τα υλικά του σκελετού, οι γόμες και το σχέδιο του πέλματος. Το νέο λάστιχο είναι διπλής γόμας: μία σκληρότερη στο κέντρο και πιο μαλακή στα πλαϊνά που δίνει σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες και κορυφαίο κράτημα στις στροφές.

Η διπλή γόμα δεν είναι κάτι νέο, όμως το ότι το κεντρικό μέρος της μικρής σε επιφανειακή έκταση σκληρότερης γόμας προθερμαίνει όλο το πέλμα, καθώς επεκτείνεται κάτω από τα μαλακότερα πλαϊνά, σημαίνει πολλά για τις γρήγορες πίστες και για τη χρήση στο δρόμο. Έτσι μετά τη μεγάλη ευθεία, τα πλαϊνά κρατούν τη σωστή θερμοκρασία και στην πρώτη στροφή που έρχεται μετά από ώρα δεν υπάρχει ο φόβος της πτώσης της θερμοκρασίας στο πλάι. Αυτό γίνεται με τα πολυμερή που βρίσκονται στη σύνθεση της γόμας. H γόμα γενικά έχει την τάση να σκληραίνει καθώς το λάστιχο κρυώνει και με αυτόν τον τρόπο στην περίπτωσή μας τα πολυμερή το κρατάνε ζεστό, ώστε αντίστοιχα η γόμα να παραμένει μαλακή. Το αποτέλεσμα είναι σωστή λειτουργία ακόμη και όταν περνάμε από διαφορετικής πρόσφυσης άσφαλτο, κάτι που εύκολα συμβαίνει σε μια γρήγορη βόλτα σε δρόμο.

Το κύριο μέρος της εξέλιξης αυτής έγινε κάτω από τις οδηγίες του Guy Martin και μέσα από το Isle of Man και άλλους αγώνες αντοχής, όπου η διαφορετικής ποιότητας άσφαλτος εναλλάσσεται συνεχώς.

Με τα RR στην πίστα

Το Racetec RR λες και φτιάχτηκε λοιπόν για τις Σέρρες, που σε αυτή τη φάση έχουν εναλλαγές τριών διαφορετικών ποιοτήτων ασφάλτου, με διαφορετικά χαρακτηριστικά η κάθε μία! Οι πιέσεις που δοκιμάσαμε ήταν 30 psi μπροστά και 25 πίσω, σύμφωνα με τις οδηγίες της Intramoto, με τα λάστιχα κρύα και τοποθετήθηκαν οι κουβέρτες για να ζεσταθούν μέχρι να μπούμε στην πίστα.

Η πρώτη επαλήθευση ότι τα Racetec RR ζεσταίνονται γρήγορα ακόμη και σε επιφάνειες με διαφορετικό συντελεστή τριβής είναι γεγονός! Μάλιστα όταν κατάκοποι αφήσαμε την άσπρη Ducati το μεσημέρι στο πλαϊνό σταντ, χωρίς κουβέρτες για να τιμήσουμε τις καθιερωμένες μακαρονάδες, όταν ξαναμπήκαμε στην πίστα με τα λάστιχα εντελώς κρύα, δεν ήθελαν πάνω από μισό γύρο για να δώσουν τη σιγουριά που χρειάζεται για να ακουμπήσει το γόνατο κάτω στις στροφές. Αυτό είναι σημαντικό σε χαλαρές προπονήσεις με την πίστα ελεύθερη (οι περισσότεροι δεν έχουν κουβέρτες) και φυσικά στην οδήγηση στο δρόμο, όπου το γρήγορο ζέσταμα των ελαστικών είναι μεγάλη υπόθεση.

Ο Γιάννης σημειώνει: “Ένα άλλο σημείο που ξεχωρίζει στα νέα RR, είναι η κατασκευή και το σχήμα του σκελετού. Η κορώνα δεν είναι τόσο τριγωνική αλλά περισσότερο κυκλική κάτι που επέτρεψε στη Metzeler να φτιάξει ένα σκελετό που δουλεύει σαν ελατήριο που αποσβένει τις ανωμαλίες και τα σαμαράκια της πίστας. Αυτό μεταφράζεται σε αίσθηση σιγουριάς στον αναβάτη, που εμπιστεύεται πιο εύκολα τα λάστιχά του και «ορμάει» στις στροφές”. Βλέποντάς τον στον τρόπο που πιέζει την 899 νιώθω και εγώ τη σιγουριά που του δίνουν τα RR και όταν έρχεται η σειρά μου προσπαθώ να ξεπεράσω τις όποιες αναστολές μου δίνουν τα διαφορετικά κομμάτια ασφάλτου και να αφεθώ στην τεχνολογία που σου επιτρέπει να στρίβεις με αίσθημα ασφάλειας. Με τη νέα χάραξη στα RR, που είναι σχεδόν σαν σλικ, αφού οι αυλακώσεις καταλαμβάνουν λίγο ποσοστό του πέλματος και βρίσκονται στα σημεία που δεν ενοχλούν τη σπορ οδήγηση, μπορώ και έχω καλή επαφή με την άσφαλτο και τουλάχιστον στο δικλο μου ρυθμό το traction control δεν χρειάζεται να επέμβει ποτέ. Με τον Γιάννη στο 1:27 χωρίς ο ίδιος να το καταλαβαίνει το DTC μπήκε σε λειτουργία κάποιες φορές στο απότομο άνοιγμα του γκαζιού στην έξοδο της κλειστής Κ5, όπως είδαμε στο βίντεο από την on board κάμερα αργότερα.

Το γρήγορο ζέσταμα και η σταθερότητα είναι τα πρώτα θετικά συμπεράσματα ενώ το επόμενο θετικό στοιχείο είναι η φιλικότητα! Αυτά τα λάστιχα σε κάνουν να νιώθεις άνετα από τα πρώτα μέτρα. Εντωμεταξύ όσο ανέβαινε η θερμοκρασία τα λάστιχα «κολλούσαν» στην άσφαλτο και μέχρι το τέλος της μέρας άντεξαν σε πολύ σκληρή χρήση. Ούτε κουνήματα, ούτε γλιστρήματα, ούτε κραδασμοί. “Σου άφηναν μόνο μία ποιότητα κύλισης, σαν να ήτανε τουριστικά λάστιχα”, γράφει ο Γιάννης.

Τα μυστικά της Metzeler

Οι διαθέσιμες γόμες των νέων ελαστικών είναι οι γνωστές Κ1, Κ2 και Κ3 και διακρίνονται:

- K1 - SOFT με μαλακή γόμα. Έχει μία μπλε ετικέτα στο πλάι που γράφει Κ1 και έχει μια μπλε ρίγα στο πέλμα

- K2 - MEDIUM με μεσαίας σκληρότητας γόμα. Το Κ2 είναι γραμμένο με πράσινο στην ετικέτα και έχει πράσινη γραμμή στο πέλμα.

- K3 - HARD με σκληρή γόμα. Το Κ3 είναι κίτρινο όπως και η ρίγα στο πέλμα.

Έτσι ο αγωνιζόμενος ή ακόμη και ο απλός χομπίστας έχει στη διάθεσή του αρκετές επιλογές, ανάλογα με την πίστα, την θερμοκρασία αλλά και την κατάσταση της ασφάλτου. Η Metzeler μας εξηγεί ότι δεν παίζει ρόλο μόνο η θερμοκρασία και η αντοχή για να επιλέξει κάποιος γόμα αλλά και η κατάσταση της ασφάλτου.

Έτσι όταν ψάχνουμε για την επιλογή του πίσω ελαστικού και για παράδειγμα η άσφαλτος έχει μεγάλη θερμοκρασία, τότε αυτή χάνει τη φυσική μηχανική τριβή της αφού γίνεται πιο λεία και πιο γλιστερή. Τότε πρέπει να διαλέξουμε μια μαλακή γόμα όπως τη Κ1 η οποία διεισδύει στην άσφαλτο περισσότερο. Από την άλλη η κρύα άσφαλτος είναι πιο άγρια προσφέροντας περισσότερο κράτημα αλλά μπορεί να καταστρέψει πιο εύκολα το λάστιχο, οπότε χρειάζεται γόμα με μεγαλύτερη μηχανική αντοχή όπως η Κ2.  

Για το μπροστινό τα κριτήρια δεν βασίζονται μόνο στη θερμοκρασία και στην σχεδίαση της πίστας (πολλές στροφές ή μεγάλες ευθείες, κλπ) αλλά επίσης παίζει ρόλο το στυλ του αναβάτη και πόσο επιθετικά οδηγεί. Σε γενικές γραμμές όταν η θερμοκρασία της ασφάλτου είναι υψηλή η γόμα χάνει σε ακαμψία και δημιουργεί κουνήματα στην είσοδο της στροφής. Εκεί η Κ2 μειώνει το φαινόμενο. Αντίθετα με κρύα άσφαλτο η γόμα γίνεται πιο άκαμπτη και χάνει σε κράτημα και σταθερότητα κατά το φρενάρισμα, οπότε θέλει την Κ1. 

Η επιλογή της Κ3 δεν αφορά στην αγωνιστική χρήση και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε κάθε θερμοκρασία και σε κάθε ποιότητα ασφάλτου. Αυτό που προσφέρει είναι μεγάλη διάρκεια, κάτι που θα εκτιμήσουν ιδιαίτερα οι φίλοι των track day, που δεν ενδιαφέρονται να σπάσουν τα ρεκόρ, αλλά να περάσουν αρκετές ημέρες με τα ίδια λάστιχα, χωρίς το άγχος να τους «τελειώσουν» στη μέση της μέρας. Μάλιστα τις υπόλοιπες ημέρες μπορούν άνετα να βολτάρουν με την σπορ μοτοσυκλέτα τους στους δρόμους και να κάνουν και ένα ταξιδάκι. 

Τα λάστιχα της δοκιμής μας έκαναν 103 γύρους στην πίστα των 3,187 μέτρων και όποιος είχε κουράγιο θα μπορούσε να γυρίσει στην Αθήνα οδικώς και να πάει κατευθείαν στα Μέγαρα για άλλο ένα track day. Στις σχετικές φωτογραφίες μπορεί κανείς να διακρίνει τη σχετικά μικρή φθορά που είχαν, ενώ να σημειώσουμε ότι και οι τρεις οδηγοί μπαίνοντας στην πίστα για την τελευταία τους φορά των δοκιμών, μετά τους 90 γύρους των ελαστικών, είχαν πτώση απόδοσης μικρότερη από μισό δευτερόλεπτο, παρά το ότι η κούραση δεν βοηθούσε για πίεση όπως στους πρώτους γύρους!

Διαστάσεις και γόμες

Τα RACETEC RR είναι διαθέσιμα στις ακόλουθες διαστάσεις και γόμες:

Για το μπροστά 120/70 ZR 17 και στις τρεις γόμες Κ1, Κ2, Κ3.

Για το πίσω η γόμα Κ3 δίνεται στις διαστάσεις που έχουν από το εργοστάσιο τα πίσω ελαστικά των 600 και 1000, ενώ οι Κ1 & Κ2 δίνονται και στις «αγωνιστικές» διαστάσεις: 180/60 πίσω για τα Supersport 600 και 200/55 για τα 1000άρια, αλλά και στη διάσταση 160/60.


Περισσότερα και αναλυτικότερα τα σχόλια του Γιάννη Διατσίδη στο τεύχος #62 του περιοδικού MOTOGP WORLD που κυλοφορεί. 

Επόμενο άρθρο »

Ντεμπούτο της MT-25

« Προηγούμενο άρθρο

Οδηγούμε Yamaha R1 & R1M!

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα