• Search
    • Search
    • Βρες ότι χρειάζεσαι γρήγορα και απλά.
6ος Αγώνας - Καταλωνία (Montmelo)
Ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη!
Image
Πλαίσια: Τρεις διαφορετικές σχολές
Τρία πλαίσια από αλουμίνιο, carbon/αλουμίνιο και ατσάλι
Νέα 24/01/2013 - 10:21

Μπορεί μεν η Ducati να έβαλε στο περιθώριο το carbon φιλτροκούτι/πλαίσιο από την άλλη πλευρά η Avintia Racing παρουσίασε ένα νέο πλαίσιο που είναι φτιαγμένο από μείξη carbon/αλουμίνιο για την μοτοσυκλέτα του Ivan Silva. Honda, Yamaha και Aprilia ART χρησιμοποιούν αλουμινένιο περιμετρικό πλαίσιο ενώ η Ioda Racing έχει την δική της εκδοχή με το ατσάλινο, σωληνωτό πλαίσιο για το μοτέρ της Aprilia. Τρεις διαφορετικές σχολές που έχουν σαν στόχο να ενισχύσουν τις επιδόσεις του συνόλου και να φέρουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά του πλαισίου πιο κοντά στις απαιτήσεις των ελαστικών της Bridgestone.

 

Βέβαια το πλαίσιο που φοράει η μοτοσυκλέτα του Silva δεν είναι εξολοκλήρου κατασκευασμένο από carbon αλλά μερικώς. Πιο συγκεκριμένα οι δοκοί του περιμετρικού τμήματος είναι φτιαγμένοι από carbon ενώ τα υπόλοιπα τμήματα είναι αλουμινένια. Το πλαίσιο κατασκευάστηκε από την Inmotec, μία Ισπανική εταιρεία που από το 2008 προσπαθούσε να τελειοποιήσει μία γνήσια Ισπανική μοτοσυκλέτα για την κορυφαία κατηγορία. Παρόμοια φιλοσοφία στην κατασκευή πλαισίου είχε η Bimota στο βαθύ παρελθόν μόνο που τα carbon τμήματα ήταν τα κάθετα τμήματα (προς το ψαλίδι) και η γέφυρα του ψαλιδιού καθώς το υπόλοιπο ήταν αλουμινένιο. Η Avintia Racing είχε χρησιμοποιήσει στο παρελθόν πλαίσιο της Suter και συνεχίζει να χρησιμοποιεί αλουμινένιο πλαίσιο της FTR για την μοτοσυκλέτα του Κολομβιανού Yonny Hernandez. Είναι γεγονός ότι τα τεχνικά χαρακτηριστικά του carbon είναι εντελώς διαφορετικά από του αλουμινίου αλλά η σωστή μείξη τους μπορεί να επιφέρει νέα δεδομένα. Άλλωστε και στην Μoto2 κάποιοι κατασκευαστές έχουν ντύσει το αλουμινένιο περιμετρικό πλαίσιο σε συγκεκριμένο σημείο με carbon για τον ίδιο ακριβώς λόγο.

 

Για παράδειγμα η ελαστικότητα είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά που λαμβάνουν υπ’όψιν οι σχεδιαστές. Είναι η ικανότητα ενός σώματος να ανακτήσει το αρχικό του σχήμα έπειτα από παραμόρφωση (στρέβλωση). Αυτή η δύναμη ανάκτησης  είναι σε γενικές γραμμές ανάλογη με την επιμήκυνση που περιγράφεται από τον νόμο του Hook. Χρησιμοποιώντας λοιπόν τα δεδομένα του Young’s Modulus of Elasticity (Συντελεστής Ελαστικότητας) μπορεί να δει κανείς αντιληφθεί κάποια από τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά των μετάλλων και άλλων στοιχείων. Ενδεικτικές τιμές του Αλουμινίου, του carbon και του Ατσαλιού είναι αντίστοιχα 69, 150 και 200 σε GPa. Βέβαια το τι προσμίξεις θα έχει το αλουμίνιο ή σε τί διάταξη τα είναι οι ίνες του carbon και ποιος τύπος ατσαλιού θα χρησιμοποιηθεί σε μία κατασκευή είναι στοιχεία που εξίσου παίζουν σημαντικό ρόλο.

 

Η Ducati αποφάσισε να αφήσει το ατσάλινο χωροδικτύωμα και να δώσει έμφαση σε νέες ιδέες και τεχνολογίες γιατί στο συγκεκριμένο πλαίσιο είναι μεγάλες οι αποκλείσεις στην ακαμψία και ελαστικότητα λόγω των πολλών κολλήσεων. Αυτός ήταν ο λόγος που δύο πλαίσια αν και έδειχναν όμοια στην ουσία είχαν διαφορετική αίσθηση όπως είχε τονίσει στο παρελθόν ο Casey Stoner και ο Loris Capirossi.

 

Τότε γιατί η Ioda Racing αποφάσισε να παρουσιάσει ένα παρόμοιο πλαίσιο. Πίσω από την συγκεκριμένη διάταξη και σχεδίαση του πλαισίου κρύβονται και άλλοι παράγοντες. Η εταιρεία ανάφερε ότι το συγκεκριμένο πλαίσιο παίζει σημαντικό ρόλο στην άμεση απαγωγή της θερμότητας που V4 κινητήρα της Aprilia. Επιπλέον, η κατασκευή ενός τέτοιου πλαισίου είναι πιο εύκολη σε σύγκριση με ενός περιμετρικού αλουμινένιου. Η κατακλείδα είναι ότι προς το παρόν – μέχρι και τον 7ο αγώνα της σεζόν - κυριαρχούν στις επιδόσεις τα περιμετρικά αλουμινένια πλαίσια, με λίγα λόγια η κλασσική συνταγή.

 

 

Κείμενο: Βασίλης Μωραΐτης

Φωτογραφίες: Βασίλης Μωραΐτης, Avintia Racing

 

Επόμενο άρθρο »

Lorenzo: 4 φαβορί για τον Τίτλο

« Προηγούμενο άρθρο

SBK Test, Jerez: Ημέρα 2η

Χορηγοί
Σχετικά άρθρα